Ebba
    Jag går nu i åttan o har gymnaisevalet framför mig och det väcker stora bekymmer i mitt huvud om vad jag ska välja. I framtiden är mitt mål att komma in på Chalmers för att sedan bli utbildad till civilingenjör.
    Men för att nå detta mål vet jag inte om jag ska välja teknik eller natur på gymnasiet. Jag har hört att det är mycket jobb på både natur och teknik men däremot gillar jag själv no ämnena mer än själva teknik ämnet.
    Så nu är min fråga om det har stor betydelse varesig jag väljer natur eller teknik och vad är den största skillnaden mellan de olika linjerna?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba!

    Bra att du vet vad du vill bli, när du blir "stor" :)!

    Teknik och Naturvetenskapsprogrammet - har många likheter med varandra men även några saker finns som skiljer dem åt - bl a är det så att på NA är biologi 1 och en kurs i Moderna språk - obligatoriska, men de är ej obligatoriska på Teknikprogrammet. På TE är en kurs Teknik 1 obligatorisk i stället.

    Du kan själv kika på programplaner för Teknikprogrammet och på Naturvetenskapsprogrammet och jämföra dem med varandra, då ser du både skillanderna och likheterna.

    Jag råder dig också gå på Öppna hus under våren - på flera skolor som erbjuder Teknik och Naturvetenskapsprogrammet - där du har möjlighet att ställa frågor om de programmen. Om du loggar in på "MinGymnasieguide" och markerar några gymnasieskolor som dina "favoriter", kommer du få påminnelse när de bjuder på öppet hus. Där inne på "MinGymnasieguide" finns det även mer hjälp att få innan val till gymnasiet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA