Selma
    Hej (återigen)! Jag går i årskurs 8 har velat fram och tillbaks i ungefär ett års tid om jag ska byta klass eller inte. Jag har diskuterat detta med min mentor och hon har sagt att det finns plats i den andra klassen ifall jag skulle vilja byta men jag är fortfarande osäker.

    Både klassen jag går i och och klassen jag (eventuellt) skulle vilja byta till har iprincip alla lärare densamma förutom tre stycken. I klassen jag går i nu har vi obehöriga lärare i svenska och so men en behörig i matematik och i den andra klassen finns det behöriga lärare i svenska och so men de har en obehörig matematiklärare. Det som har gjort att jag inte har velat byta är på grund utav att min mattelärare är extremt bra och kan verkligen förklara och lära ut på ett sätt som gör att jag förstår och om jag byter skulle jag behöva få en annan obehörig lärare.

    Ingen i min klass är direkt otrevlig mot mig men jag känner att jag inte passar in med dem. Samtidigt har jag 5 utav mina bästa vänner i parallellklassen och jag skulle gärna vilja fortsätta ha kontakten med dem efter högstadiet (och jag känner att jag hamnar lite utanför så jag går i en annan klass). Jag tror att mina betyg skulle förbli desamma (ungefär) men undrar om det är värt att förlora en av de få lärare som faktiskt lär mig någonting för att gå i en klass där jag trivs.

    (Jag kan även tillägga att jag ska gå med den andra klassen i en vecka när min klass har prao för att känna efter hur det är att gå med den!)

    Skulle verkligen behöva lite vägledning i detta. Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Selma!

    Jag tycker det är jättebra att du ska gå med den andra klassen i en vecka när din klass har PRAO för att känna efter hur det är att gå med i den nya klassen! Toppen!

    Du får gärna höra av dig efter att du har gått en vecka i den nya klassen - om du då fortfarande är osäker.

    Sedan är det så att dina föräldrar har väldigt mycket att säga till om detta. Såvida du inte är myndig (och det blir du när du fyller 18 år) så krävs det vårdnadshavarnad/föräldrarnas gokännande. Det är viktigt att tänka på det. :) Nu tror jag i och för sig att du och dina föräldrar är överens eller kommer att komma överens om att du ska byta klass eller inte, men tänkte att jag vill nämna det i alla fall. :)

    Det där om att vännerna går i en klass och man går i en annan klass... på gymnasiet blir det så att vänner från grundskolan splittras att som oftast och riktiga vänner försvinner inte bara för att man går i olika skolor. Det går att hålla kontakten på olika sätt och så finns det helger och lov och massa olika möjligheter att träffas och ungås och fortsätta vara vänner.

    Att man inte "nöter" på varandra dagligen, kan t o m vara en stor fördel. Man blir på så sätt inte "trött på" varandra som man kan bli om man dagligen ses i skolan och efter skolan och på helgerna och "hela tiden" är tillsammans.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : Det ska jag göra, tack :) För saken är den att jag har bara en (typ två) i min klass som jag är vän med vilket gör att om hon är sjuk eller borta känner jag mig väldigt ensam eller utanför om vi ska ha grupparbeten eller liknande då det känns som jag är väldigt oönskad. Eftersom det finns flera personer jag kan umgås med i den andra klassen känner jag att det problemet inte skulle uppstå. Sedan har jag även väldigt svårt för min mentor/idrottslärare då jag går i en väldigt idrottsintresserad klass och jag känner att hon inte ger mig ett betyg jag förtjänar bara för att jag är sämre än de i min klass, det problemet skulle också försvinna om jag byter klass. Mina föräldrar är även med på detta men tänker somsagt återkomma efter veckan med dem, tack för hjälpen!
    • Julia : Återkom när du har testat en vecka i en ny klass och vi håller tummarna! :)
    • : Jag har nu gått med den andra klassen i vecka och trivdes verkligen. Det var mycket roligare och mådde lite bättre där också, lärarna var också över förväntan men är fortfarande osäker på om jag ska byta eller inte. Det är somsagt matteläraren som gör att jag tvekar trots att den i andra klassen var ganska bra. Dock så har vi inte jobbat med exakt samma saker så är rädd att mina betyg ska sänkas vilket jag verkligen inte vågar riskera (plus att den klassen verkar lite oseriös på till exempel idrotten. I min klass så presterar alla väldigt bra på idrotten och jag har ingen att jobba med om vi ska välja lag osv vilket jag skulle ha om jag gick i den andra klassen). Skulle verkligen behöva lite vägledning om hur jag ska/kan tänka. Tack på förhan /Selma
    • Mikael : Om man trivs, presterar man oftast bättre.
    Läs alla kommentarer