Julia
    Fungerar det på samma sätt för elever som söker till högskola/universitet som till gymnasiet?
    Dvs betygshanteringen?
    Jag tänker om eleverna söker till ett universitet i april, betygen sätts ju i juni.
    Behöver eleverna själva komplettera då? dvs sista kompletteringsdag, eller gäller det endast för prövningar osv? Alltså t.ex skicka in en kopia på sina betyg?

    Skickar skolan in betygen så att tex. antagning.se får all info automatiskt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    elever som går åk3 på gymnasiet gör sin ansökan till högskoIeutbildningar innan mitten på ApriI och sedan måste de se i ”mina sidor” på Antagning.se - om deras Examensbevis finns där på www.antagning.se - innan mitten på juni (sista dag att komplettera är 21 juni 2017, tror jag i år... annars är det ofta mellan 15-20 juni, olika datum för varje år) - men man ska inte vänta tiII sista dagen - utan kontrollera direkt när man får sitt Examensbevis i handen, gå in på Antagning.se och se vika betyg som syns där. Syns inte Examensbeviset - då Iaddar man upp sitt examensbevis själv.
    Det är inte aIIa gymnasieskolor ännu som är anslutna tiII den centraIa Betygsdatabasen - och för säkerhets skuII skulle jag ändå Iadda upp mina betyg! :) men det blir säkert så att för varje år bIir det fler gymnasieskolor som ansluter sig till den centrala betygsdatabasen och till slut ska man inte behöva tänka på att ladda upp sina betyg... men där är vi inte än.

    När man söker till yrkeshögskoIa >> - då är det OIika sista dag att söka - datum och olika kompletteringsdatum /sista dag att komplettera/ för varje enskild yrkeshögskoleutbildning, men hur som helst kan man inte komplettera innan betygen är "satta", så man kompletterar så fort man kan. :)
    mvh

    ANNA