Mikaela
    Jag har pluggat Ma3b med godkänt betyg men måste nu ha Ma3c för att komma in på det program jag vill på högskolan. Min fråga är om jag måste plugga upp det då för att kunna få behörighet och vad det är för skillnad på Ma3c och Ma3b?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mikaela!

    Vilken utbildning på högskolan vill du söka till? Det är oftast OK att ha godkänt betyg i Matt 3b.

    Om högskola kräver just Matte 3c, då menar dem att du har läst på Teknik eller Naturvetenskapsprogrammet, för att det är bara på de två program som c-spår läses.

    Problemet för dig blir att komvux kommer troligtvis neka dig läsa matte 3c, för de tycker att det är en "motsvarande kurs", dvs att du redan har kunskaper som du behöver.

    Det finns alltid möjlighet att anmäla sig till en Prövning.

    Skillnad på Matte 3c och 3b är att c-spår är lite svårare /det avancerade spåret/. Sedan är det enligt matteläraren på gymnasiet så att vissa moment skiljer sig åt mellan de två kurserna (det är alltså inte så enkelt att C-spår är bara "svårare", utan man i mate 3c inte läser vissa moment som man läser i 3b och tvärgom).

    Svara på mina frågor och jag ska försöka ge dig ett bättre svar!

    ANNA

    • : Hej igen! Jag tänkte söka till KTH's program fastighetsutveckling med fastighetsförmedling. Innan på gymnasiet så har jag pluggar samhällsvetenskaplig linje. Jag tänkte plugga upp naturkunskap 2 och kanske matte då.
    • Anna : Vi har nu skickat epost till Studievägledare på det programmet som du vill söka med ? om det är ok att ha betyg i matte 3b. Vi hör av oss när vi får svar på den frågan. Du kan givetvis anmäla dig till att studera Matte 3c. Om du får läsa matte 3c, är det bara bra. Du får fördjupade kunskaper i matte och i fall du får högre betyg än det som du hade i matte 3b, kommer det högre betyget räknas i stället.
    • Mikael : Jag ska nu skriva nytt svar till dig.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick hänvisa dig till [email protected] där du får fråga om varför de kräver matte 3c och om det skulle ändå vara ok med 3b.

    Annars så har jag ett förslag på att du läser eller gör prövning i matte 4. Det är en högre kurs i matte och du får meritpoäng för den.

    Dock kanske du redan uppnår Max i merit genom eng7&moderna språk men även då kan det vara bra att läsa högre kurs i matte.

    Min kollega har pratat med studievägledare på KTH som säger att mattekunskaper krävs i hög grad för att klara studier på den utb som du vill söka.

    hälsningar

    mikael SYV