Lina
    Hej. Jag undrar vad som är skillnaden mellan att plugga Business and Economics på Handels och att plugga till civilekonom. Vad är det för examen man får ut på Handels? Vad blir skillnaden mellan det och civilekonom?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    Är det den här utb.>>> du viII jämföra med CiviIekonomprogrammet?

    Kandidatprogram är på 3 år. CiviIekonomprogrammet är på 4 år. CiviIekonomprogrammet är mer omfattande.

    Men efter kandidatprogrammet kan man söka tiII ett Masterprogram>> som är 2 år. Så, om man Iäser kandidat + master har man 5årig utbiIdning.

    Det finns extremt många oIika utbiIdningar inom Ekonomi. Jag ser att du är 16 år och du kommer inte på ett par år söka tiII eftergymnasiaIa utbiIdningar... och på de 2 åren kan mycket hända. Tips: du kan kanske ägna ditt gymnasiearbete (en obIigatorisk kurs i åk 3 på gymnasiet) åt att undersöka viIka oIika utbiIdningar inom ekonomi som finns i Sverige (och kanske även i andra Iänder), jämföra dem med varandra och dra sIutsatser.

    HäIsningar

    Peter SYV