Hej Elin,

    magisterprogrammet är påbyggnadsutbildning efter kandidatexamen.

    Kandidatexamen kan man få efter 3 årsstudier på högskolenivå. Sedan kan man läsa magister, ett årsprogram; eller master - 2-årsprogram.

    Magister "väger" alltså tyngre än kandidat; och master väger tyngre än magister.

    Varför man efter kandidat väljer att läsa magister eller master - kan vara olika anledningar; kan vara så att man vill läsa mera för att bli >> forskare/>högskolelärare</professor <<. Men det kan också vara så att man ej får jobb efter kandidatexamen eller inte får de jobben man vill ha - och då väljer man läsa mer i förhoppningen att man kan få jobb eller kan få "bättre jobb"/jobb man vill ha, om man får mer utbildning.

    Bästa hälsningar

    ANNA