Jonas Lövgren

    Hej! Jag undrar lite om skillnaden på en filosofie kandidatexamen i företagsekonomi och en ekonomie kandidatexamen i företagsekonomi. Som jag förstått det så får man en filosofie kandidatexamen i företagsekonomi om man läser 90 HP företagsekonomi och 90 HP valfria kurser. Men jag har sett lite olika krav om ekonomie kandidatexamen. Jag har sett att om man läser 90 HP företagsekonomi, 30 HP nationalekonomi och sen 60 hp valfria kurser så får man en ekonomie kandidatexamen i företagsekonomi. Men jag har också sett att man behöver ha läst 15 HP statistik och 15 HP handelsrätt för att få en ekonomie kandidatexamen. Vad stämmer och vad krävs exakt för en ekonomie kandidatexamen egentligen? tack för hjälpen på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det finns endast generella "ramar" för kandidatexamina: de examina ska vara på 180 högskolepoäng och inom de 180 hp ska minst 90 hp vara inom "huvudämnet"; kandidatkurs måste ingå med godkänt betyg. Vilka de övriga poängen, förutom poängen i huvudämnet som ska/bör ingå är upp till de enskilda lärosäten, därför är det inte alls ovanligt att man får olika svar från olika lärosäten.
    Man kan kanske sammanfatta det hela på det sättet: skillnaden mellan en fil.kand.-examen och en ek.kand.-examen i företagsekonomi huvudsakligen en fråga om terminologi och akademisk tradition, medan innehållet och karriärmöjligheterna kan vara liknande och det är upp till en arbetsgivare att välja med vilken examen just hen föredrar att anställa.
    Hänvisningar/lästips:
    sök information om olika typer av examina på just det lärosäte där du vill ta examen
    och kika också på uhr.se/studier-och-antagning/Examina-pa-universitet-och-hogskola/Examina-pa-grundniva

    Studie- och yrkesvägledare