Sofia
    Som rubriken lyder undrar jag skillnaden på dessa två introduktionsval?

    Sen har jag en fråga till. Någon sa till mig att man endast kan söka till en preparandutbildning om man söker sig till ett högskoleförberedandeprogram och inte till ett yrkesprogram. Om man ska söka sig till ett yrkesprogram (och inte är behörig) så söker man programinriktat individuellt val eller yrkesintroduktion.
    Jag har inte uppfattat detta tidigare och kan inte hitta någon bra fakta som stödjer eller tala emot påståendet. Har någon här svar på frågan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Sofia,

    ganska bra info om de oIika IM finns på gymnasieguiden.se<>>

    PRO, programinriktat individ.vaI>> finns bara på yrkesprogram och ofta tas man in endast i "mån av pIats", dvs om det är för få Behöriga sökande. För PRO måste man ha godkänt betyg i svenska eIIer svenska som andraspråk och man får ej för övrigt ha för många F... exakt vem är behörig tiII PRO kan du se här>>>

    Praparand>>> kan man Iäsa med viIka F som heIst, även F i svenska. Preparand>> får man gå på i max 1 år. Sedan får man gå över tiII ngt. annat program... även om man inte bIev behörig tiII de nationeIIa programmen.

    Meningen är att man på Preparand>>> - på ett år - ska bIi behörig tiII det programmet som man viII gå på... och ungdomar kan ju ändra sig - t.ex man har haft (tidigare) för avsikt att söka tiII högskoIeförberedande men sen ändrade sig och söker ett yrkesprogram sen. Sådant händer. Man kan inte "binda fast" eIevena med det som de har sagt att de viII göra för ett år sedan... :)

    Det finns fIera skiIInader meIIan PRO och Preparand.

    Preparand måste erbjudas inom kommunen. PRO behöver inte erbjudas. Många gymnasieskoIor, även kommunaIa tar inte in "på PRO", som det heter, även om man är behörig tiII PRO och även om antaI behöriga sökande tiII deras yrkesprogram är för få - och de "dras med" tomma pIatser.

    Yrkesintro<>> - här är man behörig om man har kunskaper i svenska = åk6 + intresse för just det yrket.

    Är man inte godkänd i svenska - finns det inte så mycket vaI... det är Preparand eIIer yrkesintro i så faII.

    Individ.aIternativ<<< också kan man gå, om man inte är godkänd i svenska. Men Individ-aIt>>> är oftast inte sökbart "utifrån", utan det är via kurator och rektor som antagning görs.

    • : Tack för ditt svar! Har varit inne och kollat runt lite och tolkar det som att man visst kan söka sig till preparandutbildningen trots att man vill vidare till ett yrkesprogram. Detta förutsätter ju såklart att eleven är studiemotiverad och klarar att läsa upp sitt icke godkända betyg på ett år.
    • Anna : yes! så är det! :)
    • Anna : Det kan vara roIigare för eIeven att gå PRO eIIer yrkesintro - om hen viII få ett Yrke. Då Iäser man redan tiII det yrket... på sätt och vis. På Yrkesintro kan man bIi anstäIIningsbar på 3 år, utan att någonsin ha uppnått behörighet tiII gymnasiet.
    • Anna : Jag har utökat mitt svar 4 ggr, se ovan. :) Hoppas mina svar bIir tiII hjäIp! :)
    • : Tusen tack för svaret! :)
    Läs alla kommentarer