Charbel
    Som rubriken lyder, hur stor är skillnaden

    Jag går i 9an och ska börja på ekonomi juridik.
    Jag har bra betyg
    A i alla so ämnen
    D matte
    C svenska
    B engelska
    Jag har hört att man måste gilla och plugga teori om man ska gå högskola förberedande, men jag hatar att plugga, jag brukar ibland lämna in dem senare än orginala inlämningsdatumet men de är okej i allafall på vår skola.
    Om man inte lämnar in uppgiften i tid, får man då F?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Har du funderat på att välja om till ett yrkesprogram? Gillar man inte att plugga, är inte högskoleförberedande program det bästa alternativet.det är också rätt svårt att få jobb efter ett högskoleförberedande program då man inte har lärt sig ngt yrke. Men om man inte fortsätter läsa efter gymnasiet ... Vad gör man då?

    på yrkesprogram ingår minst 15 veckor praktik, ofta mer praktik och du kan läsa som lärling och vara mycket på arbetsplatser och mindre i skolan. Dessutom har lärling rätt till lärlingsersättning dvs  extra tusen kr per månad.

    På gymnasiet måste man ta mycket mer eget ansvar än på grundskolan. Tempot är högre. Uppgifter måste lämnas i tid.

    • : Mina andra frågor då? Om inlämmning, tempot, m.m.
    • : Vad kan man bli efter handels programmet, tjänar man bra? Om jag tar ekonomi kan jag sedan gå på yrkeshögskola?
    • Mikael : Efter HA kan man bli säljare eller administratör -beroende på inriktning / se på http://www.gymnasieguiden.se/program/HA info om programmet och dess två inriktningar.
    • Mikael : Om yrke administratör inkl lön läs på http://www.framtid.se/yrke/administrator och säljare jobbar ofta på provision och en duktig säljare kan tjäna ganska bra.
    Läs alla kommentarer