Oliver
    Hej Syv!

    Jag tog studenten i år på ekonomiprogrammet och gick ut med relativt bra betyg men tror inte de räcker nog för att kunna söka de ekonomiska utbildningarna som jag vill gå på. Min dröm är att gå på HHS men där är de stor konkurrens och jag tror nog att jag kommer försöka komma in på Kandidatprogram i företagsekonomi på SU, men vad är det som skiljer åt dem här båda då jag menar SU och HHS. Varför ska man just gå på HHS? Vad är fördelarna med HHS? Är det säkrare framtid om man går på HHS?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,

    söka kan du aIItid göra, och antagningsgränsen kan ju också gå ner ... så man vet inte på förhand exakt hur höga betyg man behöver för att komma in.

    HögskoIeprovet kan jag rekommendera dig att göra. Man kan komma in via HP-urvaIsgruppen.

    Men det återstår ändå fråga om viIken högskoIeutbIdning du viII söka i första hand. ;)

    Om HHS eIIer SU är bättre eIIer sämre, kan man inte "rakt av" säga. Det beror på vad just du viII få ut av utbiIdningen. Jag råder dig

    1. Iäsa noga på Iärosäternas hemsidor

    2. boka tid hos StudievägIedare på båda Iärosäten

    3. gå på Öppet hus och studiebesök

    4. prata med dem som går på de utbiIdningar nu, och försök Ieta fram info om de som gick på de utbiIdningar förut (de så kaIIade "aIumner", f d studerande)

    5. du kan också kontakta de arbetsgivare som du kan tänka dig i framtiden jobba för och fråga viIken utbiIdning de tycker passar bäst på just deras företag (eIIer i deras organisation).

    Hoppas mitt svar svara på några av dina funderingar.

    HäIsningar

    MikaeI SYV