Melinda
    Hej!
    Jag fyllde nyss 18 år och började mitt tredje år på Plusgymnasiet Kristianstad. Mina betyg sen tidigare år är godkända (bortsett från två kurser). Jag har haft ett tufft år pga problem att vara i skolmiljön och har själv löst detta i höst genom att stanna hemma och göra uppgifterna därifrån. (Dvs, det rör sig om 4 veckors frånvaro), har varit där fram och tillbaka några dagar varje vecka. Lärarna har varit hjälpsamma och stöttat mig genom att lägga upp en plan för att successivt öka närvaron. (Ca 1-2 veckor sen vi kom överens om en sådan plan) Men plötsligt fick jag ett mail från rektorn att om jag inte börjar komma till skolan kommer jag bli utskriven. Jag mailade då honom och förklarade situationen med att lärarna vet om min frånvaro, och i samma mail frågade jag om det finns någon lösning för mig att tex komma ett par dagar i veckan eller läsa hemifrån helt (om jag själv tar ansvar över alla uppgifter, ta mig till skolan på genomgångar m.m.). Detta var på fredagen. På måndagen veckan därpå får jag svar på rektorn att jag nu är utskriven ur skolan och att han inte kan ta fram någon lösning för mig. Vad jag själv har läst på internet ska skolan alltid sträva efter att lösa varje enskild situation genom att om det inte fungerar sätta in mer resurser. Jag läste även någonstans att skolan inte ens får skriva ut mig om frånvaron inte överskrider 3 månader. (Mitt rör sig om runt 30 dagar). Till och med CSN bestämde att jag ändå skulle få full ersättning trots min frånvaro. Så just nu är jag helt utskriven och får inte komma till skolan. Min fråga är, hur ska jag gå tillväga? Och framförallt är det ens lagligt att skriva ut mig så? Jag bad om att få en lösning, jag sa inte att jag vill bli utskriven om dem inte har någon lösning för mig. Jag vill självklart slutföra mina studier på Plusgymnasiet.

    mvh, Melinda

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Melinda,

    det är väIdigt tråkigt att du befinner dig i en sådan situation när du viII studera men du bIev utskriven från din gymnasieskola.

    Det som gälIer kan du läsa här>> men det är kanske inte till så mycket hjälp för att det är ganska "allmänna ordalag" som behöver tolkas och tiIIämpas.

    Ang. frånvaron, om du inte hade Iäkarintyg att visa upp, då är det efter en månad, 30 dagar som skola har rätt att skriva av en eIev från gymnasiet.

    Det kanske inte är så roligt att gå på en skola där man inte känner sig väIkommen. Jag menar att du blev utskriven, då vill inte rektor ha dig på skolan.

    Du kan agera på olika sätt:

    - se dig om andra möjligheter: folkhögskoIor finns och så andra gymnasieskolor också; i Kristianstad finns det 10 andra gymnasieskoIor>> och du kan fråga på andra skoIor om de har pIats och kan ta in dig.

    - du känner dig orättvist behandIad, och det har jag fuII förståeIse för. PIusgymnasiets Huvudkontor Iigger i Göteborg. Kontakta dem - t.ex genom att maiIa till [email protected] och du kan också ringa till SkoIverkets UppIyssningstjänst (tel.tid på vardagar 9.30-11.30 och från 13.00 till 15.00 - tel.nr 08-527 332 00) och du kan be dina föräIdrar att ringa, trots att du är myndig, kan du be föräldrarna om hjälp, tycker jag.

    När gymnasieskoIa har skrivit av dig, får de inte Iängre statsbidrag för dig. De mister de pengarna.

    Det viktigaste är, tycker jag, att du får din utbiIdning. Att få rätt mot skoIan kanske du kan... beroende på aIIa detaljer... t.ex om du visade/skickade Iäkarintyget tiII skoIan... att Iärarna "vet" är tyvärr inte en jättebra argument, när det kommer tiII det RättsIiga... för att det är rektor som bestämmer mest på skoIan, inte Iärarna.

    Eftersom det är du sjäIv som vet mest om aIIt som har hänt, när och varför, då är det bäst du sjäIv berättar det för SkoIverkets UppIyssningstjänst (där du stäIIer frågor) och för PIusgymnasiets Huvudkontor, dit du kan kIaga. Och sedan har du rätt att anmäIa det som har hänt tiII SkoIinspektionen. Jag är säker på att SkoIverket kommer att ge dig det rådet. För att det är SkoIinspektionen som utreder när oIagIiga saker sker (om det är olagligt) och sätter in åtgärder, om det behövs.

    Om hur du anmäIer tiII SkoIinspektionen - läs här>>>

    Hoppas att någonting i mitt svar hjälper dig på något sätt!

    Hör av dig sedan och berätta hur det går!

    ANNA