Asnak
    Hej jag har ett samlat betyg från gymnasiet, tog studenten 2011. De betyg jag har godkänt i är:

    Datorkunskap 50p
    ENGELSKA A 100p
    Engelska 6 100p
    Estetisk verksamhet 50p
    Småföretagande B 100p
    Internationell ekonomi 50p
    Historia 1b 100p
    Idrott och hälsa A 100p
    NATURKUNSKAP A 50p
    Projektarbete 100p
    PSYKOLOGI A 50p
    RELIGIONSKUNSKAP A 50p
    Samhällskunskap 2 100p
    Samhällskunskap A 100p
    SOMALISKA A 100p
    SOMALISKA B 100p
    SVENSKA SOM ANDRASPRÅK A 100p
    SVENSKA SOM ANDRASPRÅK B 100p
    TRTE1500 50p
    Vård- och omsorgsarbete 1 200p
    Matte 1B 100p

    Jag vill söka till högskolan höstterminen 2017.
    Finns det möjlighet för att läsa upp det som fattas och få ett slutbetyg? eller måste jag läsa till ett examenbevis?

    Tack i förhand.
    • Anna : Gör ansökan till högskola nu, snarast - då sista dag att söka är 17 okt. Sedan kan du komplettera med betyg t o m 1 dec 2016. Jag ska nu titta närmare på dina kurser och svara vag jag tror om din möjlighet att få Slutbetyg innan 1 dec i år.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Asnak!

    jag har räknar ihop dina godkända poäng till 1850 och du behöver minst 2350 betygsatta poäng.

    Har du några betyg som är betygsatta med IG?

    IG är också ett betyg. Du kan ta med IG-betyg in i Slutbetyg. Dock kanske ditt Slutbetyg i så fall inte ger dig grundläggande behörighet till högskolestudier. Men det kan ändå vara fördelaktigt för dig att ta ut ett Slutbetyg. Därför att du på så sätt "slipper" läsa mot examensbevis.

    Andra förslag:

    - sök yrkeshögskoleutbildningar, www.yhguiden.se - yrkeshögskola kan ta in obehöriga;

    - ansök på "reell kompetens" (om du har arbetat i minst 3 år efter det att du fyllde 19 år, kan du Ansöka på "sammanlagt: bedömning på betyg + arbetslivserfarenhet, som brukar kallas för "REELL KOMPETENS") - om hur man ansöker (om att bli bedömd behörig på "reell kompetens") läs här>>

    Råd till dig:

    1. gör ansökan på www.antagning.se till alla de högskoleutbildningar som du vill gå - sista dag att söka är 17 oktober 2016, om du siktar på att starta läsa våren 2017;

    2. gå prata med studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, ta med dig alla dina betyg och även bevis på att du har jobbat (om du har jobbat) och fråga om det finns en chans för dig att få Slutbetyg?

    3. om SYV på komvux svarar att det ej finns någon chans att få ett Slutbetyg, gör planering av Examensbeviset och ansök om kurser på komvux - så att du på sikt kan få ditt Examensbevis.

    4. se om du hittar intressanta utbildningar på www.yhguiden.se (yrkeshögskola kan ta in obehöriga).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : Hej Anna, tack för ditt svar!
    • : Finns det möjlighet för att SYV skulle kunna neka till ett slutbetyg och isåfall vad skulle det kunna vara för anledning? :)
    • Anna : Det är rektor på komvux som bestämmer om villkor har uppfyllts för att personen skuIIe få ett Slutbetyg. Det är ett UNDANTAG att man får slutbetyg då det sedan flera år som Examensbevis är Standard. Anledning att man ej kan få Slutbetyg är bland annat om man har färre än 2350 gymnasiala poäng betygsatta. Även IG är också ett betyg. Har du inte BETYG I MINST 2350 poäng, uppfyller du inte kraven för Slutbetyg.
    • : Hej Anna, tack för ditt svar igen!
    • : Men IG i betyg ger väl inte poäng? Exemple jag har läst företagsekonomi A i gymnasiet och fick IG. Räknas de 100p?
    Läs alla kommentarer