Privat
    Hej! Det är så att jag ligger väldigt illa till när det gäller mina studier. Jag går nu andra året på gymnasiet i det naturvetenskapliga programmet med 3 F (matte1, kemi1, biologi 1). Det har inget och göra med att jag inte passar in i programmet eller att jag inte trivs, tvärtom faktiskt jag trivs väldigt bra men av olika personliga skäl har jag inte lyckats få bra betyg direkt. Mitt drömyrke är arkitekt och jag vill verkligen komma in på linjen direkt efter att jag har tagit studenten. Så min fråga är, kan jag plugga distans till de ämnena jag är underkänd i samtidigt som jag går på gymnasiet så att jag kan spara tid? Vad kan jag göra mer? Finns det något sätt som jag kan ta mig igenom för att kunna bli godkänd i de ämnena och få så bra betyg som möjligt som räcker för att kunna plugga vidare till arkitekt med? Är väldigt tacksam ifall ni inte föreslår att jag ska byta program för att det tänker jag aldrig göra eftersom jag trivs väldigt bra och tycker att det är roligt. Det är bara det att jag är stressad hela tiden, men vad vore livet utan stress? Jag är redo att plugga dag och natt för att hinna ikapp och få de resultatet jag vill ha, skolan just nu är verkligen det viktigaste i mitt liv så jag kan göra vad som helst för att nå mina mål de här två åren, men absolut inte byta program. Så snälla kan jag få hjälp och tips om vad jag kan göra? Blir väldigt tacksam för snabbt svar, jag har så kort om tid men mycket att göra men jag vet inte hur jag ska börja.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Gå in på www.matteboken.se och läs/repetera kursen matte 1.

    I dina F-kurser har du rätt att göra provningar. För att klara prövningar måste man skaffa sig kunskaper och i matten finns det Mattecentrum.se som dels driver räknestugorna, dels erbjuder läsa på egen hand på www.matteboken.se och i forumet på sin hemsida erbjuder Mattecentrum diskutera frågor som har med matte, fysik, kemi och teknik att göra.

    Du vill inte byta program, och det behöver du inte göra men du kan kanske gå om åk1 på samma program?

    • : För olika privata anledningar så är det omöjligt för mig att gå om ettan tyvärr, men jag är redo att leva med stress för att bli godkänd och jag får helt enkelt stå ut med det, men jag måste verkligen veta vad jag kan göra och hur jag ska göra för att bli godkänd. Jag har tänkt och göra högskoleprovet 4 gånger så att jag kan få så bra resultat som möjligt. Hörde också att man kunde göra ett arkitektprov, så sådana saker ska jag försöka göra för att öka min chans att komma in efter gymnasiet, men jag måste bli behörig också och det kan jag inte bli om jag inte blir godkänd. Tack så mycket för svar. Mvh.
    • Julia : Bedriv självstudier och du har rätt att göra prövningar i de kurser i vilka du fick F-betyg . Det är bra att du planerar göra högskoleprovet och arkitektprovet. Lycka till!