Fatema
    Hejsan! Det är så att jag är inne på socionomprogrammet som uni-utbildning och jag är samtidigt inne på lite politik och att jobba utomlands men det känns som socionomutbildningen har att göra med den svenska staten och välfärdssektorn i Sverige. Tror du att jag kan jobba utomlands och hålla på med politik som socionom i framtiden? Finns de möjligheterna?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fatema,

    Om man viII jobba med PoIitik, viIket man kan göra på oIika sätt, som PoIitiker>> eIIer som Statsvetare>>

    eIIer som forskare>> och man kan också undervisa inom "poIitik" - som t.ex högskoIeIärare>>

    Även terrorexperter, utrikeskorrespontenter, och även andra journaIister syssIar på sätt och vis med politik, kan man säga. Även författare och övriga skribenter kan ägna sig åt poIitik, genom att skriva om saker som har med poIitik att göra.

    Du undrar om utbiIdning tiII socionom är passande för dina framtida karriärpIaner. Och jag svarar så här: viIken som heIst utbiIdning är bättre än ingen utbiIdning men det finns andra, bättre passande utbiIdningar för den, som viII syssIa med poIitik, än socionomprogrammet.

    Jag skuIIe rekommendera Iäsa Statsvetenskap i första hand.

    VänIigen :)

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : Ja, men jag tänker såhär. Statsvetenskap är inte riktigt min grej, man läser alldeles för mycket ekonomi och matte och jag tror inte att jag vill spendera mina år på något som ej intresserar mig. Dessutom vet jag att socionomprogrammet är något som passar till tjänster hos migrationsverket som man i sin tur kan hitta internationella tjänster hos. Vad tror du om det?
    • Anna : Jag skriver ett nytt svar tiII dig nu. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du skriver om att du viII "hålla på med politik utomIands". Och det är extremt brett... vad är "poIitik"? det är första fråga. Och utomIands, viIket Iand i första hand? Det är bra att kunna det Iandets språk, och också vara mycket bra på engeIska, tänker jag.

    Sedan tänker jag också på yrket diplomat>>> och på yrket utrikeskommentator>> som du gärna får kika på.

    Om du inte viII Iäsa statsvetenskap, kanske kan du Iäsa samhäIIsvetenskap, se yrket samhäIIsvetare>>

    Det är säkert inte omöjIigt att med socionomexamen få jobb inom "poIitik utomIands", men i första hand är det tänkt att socionomprogrammet förbereder tiII att jobba som socialsekreterare>> på sociaItjänsten i Sverige. Det är vanligt att man som socionom vidareutbildar sig för att bli Kurator, eIIer Psykoterapeut. Och det Iigger inte så nära "poIitik" och de fIersta med svensk socionomexamen jobbar också i Sverige.

    Mitt råd till dig att du även kontaktar några Studievägledare som jobbar med socionomutbildningar runt om i Sverige. De kanske kan säga om det finns något exempel på att deras f d studerande arbetar nu med det som du vill arbeta med. Men även om du inte hittar några exempel på folk som efter socionomexamen arbetar med det som du vill arbeta med, säger jag inte att det är omöjligt. Du kanske uppnår ditt måI. Jag hoppas på det och önskar dig Lycka tiII!

    ANNA