Alle
    Hej! Jag heter Ali och jag gick nyligen ut samhällsvetenskapsprogrammet med meritvärdet 19 ungefär. Jag har läst runt lite och upptäckt att socionomprogrammet har relativt höga antagningskrav när det kommer till betyg, och jag undrar om det finns möjlighet för mig att kunna konkurrera om en plats där nu i höst? Jag har känt mig väldigt nervös den senaste tiden pga detta då jag inte hittat ett konkret svar riktigt. Jag har inte heller haft möjligheten att prata med SYven i min skola då han varit väldigt upptagen med andra elever. Tack på Förhand
    • : Jag är medveten om behörigheten och jag är behörig, min fråga är angående konkurrensen. Mvh/ Ali
    • Anna : Konkurrensen uppstår när antal utbildningsplatser är färre än behöriga sökande; hur höga betyg folk kommer att ha som är dina konkurrenter, vet vi ännu inte; sista kompletteringsdag är 21 juni i år; folk har ännu inte laddat upp alla sina betyg. Det går därför inte att säga om du kommer in eller inte. Men vi hoppas & håller tummarna! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ali

    vilka alternativ till högskola har du i din ansökan - till vilka orter har du sökt? Har du kompletterar din ansökan på Antagning.se med uppgifter om ditt examensbevis? Sista dag att komplettera med betyg är 21 juni i år. Tidigare år var det tidigare datum i juni men i år har de förlängd kompletteringsperioden och det är t o m 21 juni.
    Gå in på "mina sidor" på Antagning.se och se om uppgifter om ditt examensbevis finns där. Om inte, ladda upp ditt examensbevis själv. Missa inte sista dag för komplettering med betyg.
    Om du inte kommer nu till hösten, kan du söka på nytt - till de orter som förhoppningsvis ska öppna ansökan till socionomprogrammet med start våren 2018. Ansökningsperiod till våren blir från 15 september t o m 16 oktober 2017.
    Kommer du inte in nu till hösten, gör högskoleprovet. Även om du gjorde högskoleprovet förut, gör det ännu en gång, är mitt råd.

    Förutom att göra högskoleprovet och försöka höja dina betyg genom att söka till komvux eller göra prövningar, kan du också kika på vad som finns inom Yrkeshögskola. Även om du inte sökt till hösterns start på yrkeshögskola - kan det finnas några Restplatser... Kika gärna på www.yhguiden.se/resultat

    Om du inte kommer in nu till hösten och kommer att söka till våren, tänk på att du kan söka upp till 20 alternativ till högskola och samtidigt obegränsat antal yrkeshögskoleutbildningar. YH-utbildningar söker man till varje utbildning separat och oberoende av andra ansökningar. De YH som startar till våren 2018 ser du på www.yhguiden.se/resultat?Education

    Och lycka till med din ansökan till högskola nu till hösten! Vi håller tummarna!

    ANNA