Hej Mahid,

    enligt info på Uppsala kommuns hemsida här>> ser det ut som att du inte har rätt att söka Sommarskola i Uppsala.

    Ang. Sommarskola i Stockholms kommun, så ser det ut som att du skulle kunna gå men bara i fall betalning görs, läs information här>>

    HaR DU FRÅGAT PÅ DIN SKOLA - OM SOMMARSKOLA? Vad fick du för svar? Under helgen kan vi inte få fram mer information. Tidigast på tisdag, den 7 juni - som är första kommande "kontorsdag" kan vi få fram mer information.

    Vi återkommer så fort vi kan!

    ANNA

    Tips till dig: satsa på självstudier och börja nu på en gång, ikväll

    För att läsa Matematik finns det en jättebra sida - www.matteboken.se

    i andra ämnen känner vi inte en lika bra sida, men du kan läsa i läroböckerna och söka info på internet. Det du eventuellt inte förstår, skriv upp det - så har du frågorna färdiga när du får chansen att fråga läraren... hoppas det blir snart, men i värsta fall i början av nästa läsår.

    Jo, angående prövningar. Allmän info (sammanställning) finns här>>

    För elever som läser på gymnasiet, så har de rätt att göra prövning i de kurser som finns inskrivna i Studieplanen (elevens individuella studieplan) men som eleven inte hade möjlighet att läsa, t.ex pga sjukdom och i de kurser i vilka eleven fick betyget F. Eleven har också rätt att läsa om kurser i vilka hen fick F (minst en gång får man läsa om), läs info om det på Skolverkets hemsida>>

    Tidpunkt för prövning är det skola som bestämmer. Och skola har också rätt att ta avgift 500 kr för varje prövning.

    Om eleven får godkänt betyg, har inte eleven rätt att göra prövning i den kursen för att höja, så länge eleven är inskriven på gymnasiet. Däremot, efter gymnasiet, har eleven rätt att ansöka om prövning (överallt där den aktuella kursen undervisas i). För närvarande är prövningsavgift á 500 kr, men vi tror den kommer att höjas.

    Det är, alltså, inte så att alla som vill får fritt göra prövningar i alla kurser... medan man läser på gymnasiet är det väldigt begränsat. Tanken är att man ska delta i undervisningen och få betyg i slutet av kurser. Att som gymnasieelev göra prövning, tillhör Undantagen.

    • : nej asså jag går inte på gymnasiet i Stockholm utan hade tänkt gå på nått utav gymnasiumet där. Men om man typ får F i en kurs där kan man inte göra prövning? eller jag tänker hur ska jag då ta mig tillväga om jag bor i Uppsala och sedan inte kan gå sommarskola på min hemkommun.
    • : det är en friskola jag tänkt byta till och inte kommunal då
    • Liselotte : Det är inte helt klart det där med var du läser, och det den info som kan vara avgörande för din rätt att gå i sommarskola. Olika skolor och olika kommuner sätter upp sina egna regler - vem får gå och vem som måste betala och vem som inte alls får gå.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan!

    Om du kan svara på följande punkt för punkt:

    1. vilke kommun är du folkbokförd i? - Vi tror det är Uppsla (utifrån din fråga verkar det så), stämmer det?

    2. vilken skola läser du på nu och vilken årskurs på gymnasiet läser du? Om du uppger namnet, kan vi se om det är en kommunal skola eller en fristående skola och vi kan också se i vilken kommun skola finns.

    3. vilka kurser eller ämnen vill du läsa i sommarskola?

    ****************

    Om du ger utförliga svar på alla de punkter (ovan), kan vi på tisdag, den 7 juni, som är första arbetsdag /den så kallade "kontorsdag"/ göra efterforskningar om vad som gäller.

    Sommarskola är inte en generell rättighet för alla elever. Utan varje gymnasieskola och varje kommun sätter upp sina egna regler. Skolorna har rätt att söka Statsbidrag för sommarskola>> Vi vet inte om din gymnasieskola sökte och fick statsbidrag. Utan statsbidrag är det dyrt att bedriva undervisning under sommaren. Skolorna som inte får statsbidrag, brukar inte erbjuda sommarskola.

    Kommuner brukar erbjuda i begränsat omfattning & sätter upp strikta regler om vem som får delta.

    Jag hoppas mitt svar förklarar en del. Jag önskar att det vore så att alla elever som vill, fick ha undervisning under sommaren, men tyvärr så är det inte idag. Jag beklagar detta men kan inte ändra på det.

    Vänligen

    L.

    Liselotte
    • : går på åk1 i Uppsala Kunskapsgymnasiet och hade tänkt byta till Jensen Norra i 2an. Men jag tror faktiskt att jag inte kommer att hamna i sommarskola under 2an men tog upp detta ändå för ifall att jag gör det. Men annars går det inte att göra prövning under 3an om det visar sig att jag fick F på någon kurs i 2an?
    • Anna : Ang.prövningar... jag kommer nu utöka mitt svar till dig. Läs så länge på http://www.fragasyv.se/info/provning men mitt svar (utökning) kommer inom kort också.