Rasmus
    Hej, våran lärare blev allvarligt sjuk och därför har vi haft svårt med att få en lärare inom kemin vilket ledde till att det blev väldigt många inställda lektioner. Vi har haft terminsprov och ett teoretiskt labbprov och båda gick väldigt dåligt! ifall jag får F i Kemi, behöver jag då gå sommar skola? Går första året på teknik linjen

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rasmus!

    Det är väldigt tråkigt att er lärare blev sjuk. Jag förstår att det finns anledning till att ni inte fick så mycket undervisning och lika mycket hjälp med kemin som ni skulle annars ha fått. Nu får vi hoppas att det går bra och du inte får F i kursen.

    Om du trots förmodan ändå får F i kursen och får erbjudande om att gå sommarskola, så tycker jag du bör tacka Ja till det. Det är inte alltid man får möjlighet att gå på sommarskolan, det är en bra möjlighet att skaffa sig kunskaper och höja sina betyg.

    I fall du inte kan eller absolut inte vill (eller inte ens får) gå i sommarskola, kan du fortsätta läsa vidare - och du får t o m läsa kemi2 trots F i kemi1. Är det bra eller dåligt att läsa fortsättningskurs om man får F i en "underliggande kurs"? Det beror på: för det första så beror det på hur långt "under" godkänd nivå man ligger... För det andra beror det på om det är viktigt för dig att få godkända betyg i just kemi (t.ex om du efter gymnasiet vill läsa vidare på en utbildning, till vilken kemi krävs för Särskild behörighet).

    Jag hoppas din skola erbjuder någon lösning, t.ex att alla som vill får läsa om Kemi 1 nästa år. Du kan annars uppfylla kraven för gymnasieexamen och få examensbevis med F i kemi och komma in på högskola, men inte på en utbildning där kemi krävs för Särskild behörighet.

    Hoppas mitt svar ger svar på en del frågor, säkert inte på alla... återkom om nya frågor dyker upp (eller om du vill ha mer utförlig förklaring på någon punkt som jag tar upp det här svaret).

    Bästa hälsningar

    ANNA