Henrik
    Hej!

    Jag åkte upp till Slottegymnasiet där jag ska börja i Augusti, och träffade en av skolans specialpedagoger. Vi gick igenom min historia, framhållning och ev. planer, och en av dem var att gå Samhällsvetenskapsprogrammet ett extra år.

    Jag har haft det lite svajigt med studierna och tror jag inväntar med erbjudandet om det kör ihop sig följande läsår. Frågan jag har till er är;

    Om jag går ett extra år, påverkar det min intagning mot högskola/universitet? Är det någon information jag bör veta eller ta del av?

    Tackar, för att ni vägleder dagens ungdommar mot en ljusare framtid. Ha det bra!

    Med vänlig hälsning,

    Henrik Nguyen
    Stenhamreskolan 9B

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik!

    Tack för dina snälla ord om vår tjänst här på Fråga syv! Vi gör vårt bästa i att ge svar snabbt och att ge bra svar. Vi arbetar så snabbt och så bra vi kan och det värmer om vårt arbete är uppskattat! :)

    Och nu till din fråga: om du blir Behörig till den eftergymnasiala utbildningen som du vill söka till, t.ex på en högskola - är det ingen som frågar om du läste på gymnasiet i 3 år eller under längre tid. Antagning.se som administrerar antagning till högskolor/universitet bryr sig bara om du har

    1. grundläggande behörighet

    2. särskild behörighet (om den krävs för just din utbildning)

    3. sedan räknar Antagning.se ut ditt Meritvärde och du med det konkurrerar om plats på högskola/universitet i Sverige.

    Om du är behörig och gör Högskoleprovet (vilket är frivilligt) konkurrerar du även med HP-resultatet. Återigen är det ingen som frågar om du läste på gymnasiet i 3 år eller under längre tid.

    Jag tycker att du bör tacka Ja till erbjudande om att läsa in gymnasial utbildning på fyra år i stället för tre. Det är mycket fördelaktigt för dig. Du hinner lära dig mer och du blir också ett år äldrle och mognare när det blir dags att söka jobb eller eftergymnasiala utbildningar.

    Mitt svar är att det finns stora fördelar i att läsa gymnasiet på fyra år i stället för tre och den "nackdelen" som jag ser är bara den att du eventuellt kommer att börja tjäna pengar ett år senare pga du får jobb ett år senare - men med bättre kunsapsgrund att stå på får du troligtvis högre lön och din "livslön" blir ändå högre. Därför tycker jag att du absolut bör tacka Ja till erbjudandet att läsa gymnasiet på fyra år.

    Ännu en gång Tack för dina snälla ord om vår tjänst och Lycka till!

    ANNA