Sher

    Hej! Jag är en utbildad akut undersköterska och har sökt till sjuksköterskeprogrammet men jag saknar samhällskunskap 1a2 och naturkunskap 1a2 enligt behörighetskraven. Jag har läst att vissa universitet tar vård och omsorgsprogrammet till hänsyn och därmed kan vissa ämnen kompletteras från omsorgsprogrammet för behörighet. Sedan har jag också fått höra, att vissa behöver inte t ex. naturkunskap 2 då vård och omsorg har medicin 2 som komplement. Nu är det så att jag är från den äldre generationen där kurserna använde det alfabetiska systemet och jag har lite svårt att förstå mig på vad skillnaden är mellan 1a1/1a2 och 1 & 2 och vad som egentligen gäller vid behörighet när man är utbildad akut undersköterska. Min fråga är då, bl a min förvirring

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag vill börja svara med att råda dig boka (snarast) tid med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan behöva komplettera för behörighet och du måste kunna göra det senast 20 juni 2024 (om du gjort ansökan till ssk-programmet i Sverige till HT-24). Det är alltså mindre än 2 månader kvar till sista kompletteringsdagen. Exakt hur mycket du behöver komplettera med kan jag inte svara på för att jag vet inte exakt hur alla dina gymnasiala betyg ser ut.
    Svenska utbildningar till Sjuksköterska kräver följande: Grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
    Vad gäller Naturkunskap 2 så är ganska säker på att du inte behöver vara orolig, för att det finns en stor chans att du har behörighet i Nk2 genom din utbildning till undersköterska. Men det behöver kollas upp också (för säkerhets skull).
    Vad gäller grundläggande behörighet samt matematik och samhällskunskap så behöver det utredas noga.
    Grundläggande behörighet kan man uppnå på flera olika sätt. Om du idag ännu inte har
    grundläggande behörighet, då är det tveksamt att du skulle hinna komplettera innan sista dag för komplettering som ligger endast cirka 8 veckor framåt.
    Du skrivet att du hör till "äldre generation" och hade dina gymnasiala betyg i ett annat system. Har du godkänt betyg i Matematik B (gammal kurs) eller i Matematik 2a, 2b eller 2c (kurserna i det nuvarande systemet)? Du behöver ett av de betygen.

    Du nämner i din fråga att du saknar Samhällskunskap 1a2. Jag antar att du har godkänt betyg i kursen Samhällskunskap 1a1 (50 poäng). Kurserna Samhällskunskap 1a1 (50 poäng) + Samhällskunskap 1a2 (50 poäng) bildar tillsammans en 100poängskurs som heter Samhällskunskap 1b (100 poäng).
    En 50 poängs-gymnasiekurs kan man på heltid läsa på 2,5 veckor eller på halvtid på fem veckor. Du borde hinna läsa Samhällskunskap 1a2 (50 poäng) innan sista kompletteringsdagen den 20 juni 2024 (om du snabbt anmäler dig på komvux i den kommunen där du är folkbokförd).
    Om du däremot saknar kurser för grundläggande behörighet så kan det hända att du ej kommer hinna komplettera...
    Du kanske har minst 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid och i så fall behöver du inte så många kurser på gymnasial nivå för att bli bedömd som grundläggande behörig men... då har du i så fall inget Meritvärde (för konkurrens) och skulle kunna antas till utbildning till Sjuksköterska endast om den utbildningen kommer stå med tomma/lediga platser (vilket är ganska osannolikt att det skulle hända); för konkurrens behöver du i så fall resultat från högskoleprovet. Det kanske du har? Har du gjort högskoleprovet?
    Jag vill avsluta mitt svar med en uppmaning att du snarast möjligt träffar SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, visar alla dina gymnasiala betyg och även bevis på att du har flerårig arbetslivserfarenhet ( om du har den). Du och SYV får tillsammans "utreda" om du redan är behörig eller inte och om inte om det finns en rimlig chans för dig att kunna komplettera för behörighet innan sista dag för komplettering.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sher : Tack för svar! Ja jag läste nyss att jag inte behöver läsa naturkunskap 1a2 då vissa ämnen i vård och omsorg motsvarar den. Jag glömde nämna att jag läser dessa kurser just nu tack vare en studievägledare som slängde in mig i sista minuten men ville ändå fråga så jag inte lägger ner tid i onödan. Det jag kommer förmodligen göra är då att läsa klart samhällskunskap 1a2 och avsluta naturkunskap eftersom den inte behövs. Tack så mycket för så snabbt svar ✨
    • Milla : Vad gäller dina studier i naturkunskap, så kanske du bör tänka om och läsa även naturkunskap. Även om du ej behöver kursen naturkunskap 2 för behörighet, så är det bra med bättre/djupare kunskap + att i fall du får högre betyg i kursen Naturkunskap 2 än snittet av dina övriga betyg, då kommer Antagning.se räkna in betyget i Nk2 in i ditt snitt vilket kommer höja ditt meritvärde (och det kan kanske t o m utgöra skillnad på att komma in respektive inte komma in på ssk-programmet). Du behöver ju konkurrera om plats om ssk-programmet. Och även om man kommer in på utbildningen gäller det sedan att klara av studierna i hela tre långa år och få godkända betyg i alla kurser för att kunna ta ut ssk-examen. Det är inte alla som påbörjar ssk-programmet som lyckas genomföra hela utbildningen och gå ut med ssk-examen. Att man kommer in på utbildningen är bara första steget på väg mot examen. Ju mer kunskap och mer studievana man har inför universitetsutbildningen, desto större chans att klara utbildningen! Så, fundera på att ej hoppa av studier i kursen Naturkunskap 2 (eller om du läser Nk1a2 först och Nk2 sedan)... det är givetvis upp till dig, men fundera på vad jag har skrivit nu och fatta ditt beslut. Oavsett vad du bestämmer dig för att göra, lycka till!