Tet
    Tja, har lite smått panik över gymnasiet nu... Mitt förstaval var teater vilket jag inte kom in på utan kom istället in på hum på samma skola. Har gått ca 4 veckor och trivs inte alls. Alla i klassen är schyssta och jag har inget emot nån särskild av lärarna eller ämnena, men jag känner mig inte glad. Mår jättedåligt i skolan och vill knappt gå dit. Vet att det är tidigt att döma klassen men det känns som att ju senare jag vill byta desto svårare kommer det att vara. Det enda jag vill egentligen är att byta till teaterklassen på skolan, de verkar ha så himla kul men ju längre tiden går desto mer efter kommer jag i teaterämnena som jag ej har, desto tajtare sammanhållning får den klassen. Jag upplever redan det väldigt svårt att komma in i nån av grupperingarna som bildats i min klass, jag har svårt att skaffa vänner.
    Pratade med syv på skolan och jag är ju reserv 4 på teater men lär inte komma in där så när den listan slutar gälla och de ska gå efter sin egen lista kanske jag har större chans, men det är först om flera veckor och dessutom är de extremt få som hoppar av den teaterlinjen då det är typ sveriges mest prestigefyllda.
    Annat alternativ är att byta skola helt, till teater till någon liten okänd friskola typ. Det blir ju stor förändring. Men jag vet inte, själva skolan jag går på nu trivs jag på... vet inte exakt vad det är jag vill komma bort från, men har smått panik och känner att jag inte kan fortsätta gå här. Har ingen att ventilera tankarna med. Drömmer mardrömmar om att gå ut ettan utan vare sig godkända betyg eller några vänner kvar... Vet inte vemjag ska prata med som sagt. vill bara att nån löser allt åt mig
    • Milla : Om du berättar i vilken del av Sverige du bor - eller till vilka städer/län du kan flytta - kan vi ge tips på utbildningar på olika gymnasieskolor! Hör av dig och berätta hur det går! Vi på Fråga SYV håller tummarna för dig! ;)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Jättetråkigt att du känner dig inte nöjd med skolan och drömmer mardrömmar! Det är givetvis inte bra!

    Har du pratat med kurator på din skola? Har du pratat med din klasslärare/mentor?

    Nu är du 16 år... och när du blir 18 år, kan du läsa på en Folkhögskola. Flera folkhögksolor nar teaterlinjer.

    Du får också söka om till åk1 till nästa år och gå 3 år från hösten 2017 - bara för kännedom... :)

    Om du kan tänka dig provgå en dag på Teater-utbildningen på någon skola där det finns ledig plats, kanske är det en br ide?!

    Att du missar en dag i skolan och testar en annan skola under en dag - är ju inte "hela världen", tänker jag. Se sen hur det känns. Om de har plats och du tycke det är OK, skulle jag i ditt ställe- byta. Det är sedan lättare att byta från samma utbildning på en annan skola, ni kommer ju att läsa samma kurser ju i alla fall.... :) Störst chans är att byta efter åk1 innan åk2, när man får betyg i åk1.

    Vet inte var du bor, kan därför inte ge dig tips på gymnasiet som erbjudet Teater nära dig - men du hittar alla gymnasieskolor på www.gymnasieguiden.se - och de som erbjuder Estetiska programmet, inriktning Teater - ser du här>>

    NOVA Academy Performing Arts - är Teater - Riksrekryterande>>

    IEGS läser man Teaterutbildning på engelska>>

    Folkuniversitetets Teaterutbi. sker deIar av undervisningen på EngeIska>>

    Om du kan Iäsa i StockhoIm se här>>, teater på Viktor Rydbergs gymn.

    Som sagt, vet inte i vilken del av Sverige du bor och om du viII och kan flytta för att gå på gymnasiet...

    Vänligen

    MiIIa SYV

    Studie- och yrkesvägledare