Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Samir!

    Jag svarar på din sista fråga först - om kurser i matematik. Kurser i matte bygger direkt på varandra. Utan kunskaper i Matte 2, kan man inte gå vidare till Matte 3. Men, formellt sett, när du söker till högskola, så behöver du Grundläggande behörighet + de kurser som ger dig Särskild behörighet till just den utbildningen. Om matte 3 efterfrågas, då kan man sakna betyg i matte 2 (bara man har Grundläggande behörighet och godkänt betyg i matte 3). då är frågan - hur kan man få betyg i matte 3 om man inte har betyg i matte 2? Jo, man kan t.ex bedriva självstudier och göra prövning i matte 3, utan att ha läst matte 2.

    Kurser i matte är upplagda för självstudier på www.matteboken.se

    Ang. din första fråga: om att läsa Statsvetenskap. Just nu finns det 130 utbildningar (kurser och program), se här>>> som passar in på "statsvetenskap". De olika utbildningar kan mycket väl ha olika förkunskapskraven vad det gäller Särskild behörighet men de vanliga krav inom det kunskapsområde när man vill läsa ett högskoleprogram är: godkända betyg i Engelska 6, Matematik 3b alt 3c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 +1a2.

    Om du vill läsa på högskolenivå, behöver du alltid ha även Grundläggande behörighet. På HA programmet>> behöver du därför lägga till Engelska 6 och svenska 2 - inom Programfördjupningen och svenska 3 inom Individ.val, se info längst ner på programplanen, här >>>

    Att bli fullständigt behörig på HA blir svårt, detta pga kurser Matte 3 och Samhällskunskap 1a2 får ej läsas som Programfördjupande på HA (vilket du kan se i programplanen på sidan här >>> ) och du skulle behöva läsa 50 poäng, Samhällskunskap 1a2 - utanför programmets 2500 poäng och ha en Utökad kurs i ditt Examensbevis och totalt 2550 poäng i ditt Examensbevis.

    Det är inte alls konstigt och förekommer ofta att det blir så. Dock är det inte din rättighet att läsa en utökad kurs. Det är rektor på ditt program som fattar beslut.

    Jag råder dig att prata med SYV på ditt program och du får gärna visa vårt svar till Syv-en (om du vill).

    Ni får då diskutera hur ni gör - om SYV kan fråga rektor eller om du behöver ansöka hos rektorn själv (om att få läsa Samhällskunskap 1a2, 50 poäng, som U-kurs, dvs "utökad kurs").

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.

    Lycka till!

    Julia Syv

    • : Tack så mycket!
    • : En fråga till angående meriter, det är så att jag kan prata Ryska och undrade om jag har rätt att läsa det som utökat kurs? Så jag kan få ner det på pappret och kunna använda det som merit
    • Julia : Utökade kurser är aldrig en rättighet att läsa. Rektor beslutar. Du kan annars läsa ryska inom individuellt val eller (beroende på program) som Modernt språk (i stället för ett annat modernt språk) - så "slipper" du läsa andra kurser och har t.ex Moderna språk 3 (ryska) in i ditt examensbevis. Godkänt betyg i Moderna språk 3 ger 0.5 meritpoäng och i Moderna språk 4 ger 1.0 meritpoäng.