Petri
    Hejsan! Jag ska nu ta studenten i juni, dock kommer jag förmodligen få ett streck i Idrott. Som jag förstått det får man då inget slutbetyg, utan ett samlat dokuments betyg. Min fråga är nu, spelar det någon roll? Tänker på om man vill plugga vidare eller ska söka jobb. Betyder detta att jag inte har tagit studenten? Har panik!! Finns det något jag kan göra nu för att ändra det. Tacksam för snabbt svar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Petri!

    Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs och du kan få Examensbevis med F i betyg i den kursen men inte i ett "streck". Frågan är då om du får F betyg eller inget betyg och vad som är bättre för dig?

    Jag kan inte svara på frågan om du får F betyg eller inget betyg. Det är din skola som kan svara på det.

    För- och nackdelar kan jag förklara för dig.

    Om du får F betyg i Idrott&hälsa 1, kan du fortfarande uppfylla kraven för gymnasieexamen (om du inte har F i andra kurser) - och får då Examensbevis med F i en 100 poängs kurs. Skulle du läsa vidare, drar betyget F ner ditt meritvärde (du har, alltså, sämre konkurrensläge).

    Om du inte får något betyg i Idrott, uppfyller du inte kraven för gymnasieexamen och får Studiebevis. Med Studiebeviset går du sedan till komvux och kan få Examensbevis från komvux. På komvux är inte Idrott en obligatorisk kurs. Tvärtom, så finns det ingen undervisning i Idrott på komvux. Det räcker, dessutom med 2400 poäng för Examensbevis från komvux (100 poäng mindre än på gymnasiet). Komvux vill dock att du läser minst en kurs hos dem för att de ska kunna utfärda Examensbevis för dig. Du kan då läsa en 50 poängskurs (som man på heltid läser på 2,5 veckor) och få sedan Examensbevis utan några F. Du kan kanske också passa på och läsa någon extrakurs som du inte har läst på gymnasiet - och få högre meritvärde genom att utesluta någon icke-obligatorisk kurs som du har betyg i nu.

    Fördelen med att få Examensbevis nu, snarast är att du får grundläggande behörighet till högskola och behörighet till yrkeshögskola och kan komma in på en eftergymnasial utbildning till hösten (om du nu kommer in med ditt meritvärde). Till högskola måste du söka senast 15 april och till yrkeshögskola är det olika datum till olika utbildningar (men många har också samma sista ansökningsdatum, dvs 15 april).

    Dock kan man komma in på Yrkeshögskola (men inte till högskola) som obehörig också. Det kan inte uteslutas. Därför kan du söka till yrkeshögskola med de betyg du får, oavsett om det är Examensbevis eller Studiebevis. Finns inga garantier, men yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Det kan inte högskola göra.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!

    Milla SYV

    P.S: om du får Examensbevis från gymnasiet med F i Idrott&hälsa 1, är det senare enbart genom Prövning som du kan höja ditt betyg i den kursen. Detta pga undervisning i Idrottskurserna förekommer inte inom komvux. I sjävaste Examensbeviset kommer inget att ändras, F-et står kvar, men du bifogar då betyg från Prövningen och det är högre betyg som räknas in i ditt jämförelsetal och med det höjs ditt meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare