Rebecka
    Hej, jag går andra året på gymnasiet och jag har ungefär 56%närvaro på mina italienskalektioner, jag har gjort alla prov och blivit godkänd. Riskerar jag ändån att få streck som betyg för att jag inte har jätte stor närvaro?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecka!

    Har du pratat med lärren i Italienska? Det är lärarens kunskapsområde att sätta betyg. Om läraren anser att hen har betygsunderlag, då får du betyg. F är också ett betyg. Vilket betyg du får (eller om du får betyg) är det lärarens kompetens att avgöra. Ytterst är det dock rektor som är ansvarig för allt som sker på skolan.

    Att du inte har god närvaro är inte bra. Jag antar att du redan har förlorat ditt Studiebidrag. Gymnasieskolor är skyldiga att rapportera till CSN vid 4 timmar olovlig frånvaro per månad och CSN drar in Studiebidraget. Ursäkta om jag har missuppfattat och du har "lovlig frånvaro", t.ex pga sjukdom. Det är stor skillnad - om du har giltig eller ogiltig frånvaro.

    Om du har haft giltig frånvaro och har kunskaper i kursen som räcker för att sätta godkänt betyg, ser jag personligen inga problem i det att du får godkänt betyg. Men, som sagt, det är inte SYV utan lärare som har kunskap i betygssättning.

    Råd till dig: bättra på din närvaro så mycket du kan; be om samtal med läraren och fråga hur du "ligger till" i kursen och kämpa under resten av läsåret för att ha så bra kunskaper och följdaktligen även så hög betyg som bara är möjligt att få!

    Jag lovar att hålla tummarna för dig!

    ANNA