Alma.12345

    Hej! Jag är osäker på om jag vill läsa en kandidat i socialantropologi eller psykologprogrammet (båda i Stockholm). Jag har betyg så att jag kommer in på socialantropologi men knappt så det räcker till psykologprogrammet. Därför gjorde jag HP nu i vår och tror att mitt resultat kan räcka men är inte helt säker. Min fråga är: om jag söker med psykolog som 1a plats och antropologi som 2a, och skulle komma in på psykologi men sen ångra mig och känna att det är antropologi jag vill gå. Kan jag tacka nej till psykologi då och välja mitt andraval? Eller kommer jag vara struken på antropologi och chansen vara borta?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    När antagningsbeskedet väl har kommit och om du då blir antagen till ditt första, högstprioriterat alternativ, på www.antagning.se då kan du inte genom att tacka Nej kunna få plats på de alternativ som har tagits bort från din anmälan av antagning.se... Du själv kan stryka utbildningar ända fram tills det är dags för det första urvalet, som sker några dagar innan antagningsbeskedet kommer. De utbildningar du har satt under den du stryker flyttas då upp i anmälan. Anmälan räknas i så fall fortfarande som att du har gjort den i tid. I ditt fall innebär det att du kan fram till ett visst datum som ligger innan antagningsbeskedet kommer stryka ditt första alternativ och då blir ditt andra alternativ det första alternativet. Hänvisning: antagning.se/sv/vanliga-fragor-och-svar/anmälan Antagningsbesked kommer, enl.information på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum/#h-stterminen-2024 den 11 juli 2024. Exakt när sista dag blir för att kunna stryka alternativen i sin anmälan kan inte jag svara på... "några dagar innan antagningsbeskedet" ... hur många är "några dagar"? Jag tycker det är en bra fråga att ställa till de som jobbar med antagningen på antagning.se; du kan be de förtydliga ang.hur många dagar är "några dagar".

    Studie- och yrkesvägledare