Sanna
    Hej! Jag är 18 år och går samhällsvetenskap med beteende som inriktning. Nästa år vill jag plugga i Amsterdam men har inga erfarenheter och det är svårt att hitta på nätet hur man ska ta sig till väga. Jag har några frågor som jag skulle vara så tacksam över att få svar på.

    1. Jag vill plugga psykologi på Master nivå, men man måste plugga först på Bachelor nivå. Vad jag undrar är om mina två år pluggande om psykologi kan göra någon skillnad?

    2. På UVA ( University van Amsterdam ) har dom en utbildning på 3 år men då är det inte bara psykologi utan även ekonomi, politik och juridik. Vad jag undrar här är om det är nog nivå för att jag sedan ska kunna plugga psykologi på ett annat universitet?

    3. Hur fungerar det med stipendier?

    4. Hur fungerar det med CSN?

    5. Vad måste jag göra för att komma in?

    6. Tips på boende?

    7. Om jag måste plugga Bachelor nivå så kommer jag vara klar med mina studier först om 7 år, eftersom Master nivå är 4-5 år. Kommer det isf gå snabbare i Sverige att kunna bli psykolog ?

    Är så tacksam för svar! Vill verkligen göra detta och ska även prata med min studievägledare senare i veckan.
    • Anna : Jag kommer att utöka mitt svar till dig nu.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sanna,

    är det att jobba som Psykolog i Sverige som är ditt huvudsakliga (primära) mål?

    Eller är det att studera i Amsterdam?

    För att förena de två sakerna kan bli problematiskt.

    Psykolog är i Sverige ett av de Legitimationsyrken>>, och det är SocialstyreIsen som bestämmer över legitimationen.

    För att SociaIstyrelsen ska bevilja legitimation, måste den utländska utbildningen vara i stort sett identisk med den svenska utbildningen och så är det extremt sällan fallet med utländska utbildningar. Och i så fall svarar Socialstyrelsen att utbildningen behöver kompletteras med vissa kurser och/eller praktik. Problemet med utbildning till Psykolog är att de kurser som ingår i det svenska psykologprogrammet ges inte som fristående kurser, vilket innebär att man måste konkurrera om plats på programmet och det bara i fall man kommer in på utbiIddningen, som man kan komplettera sin utländska psykolog-utbildning. Konkurrensen om platserna på psykologprogrammet är hård och man får inte några formella fördelar i att ha läst utbildning utomlands - eftersom man konkurrerar med sina "gamla" gymnasiala betyg. I och för sig kan man konkurrera med resultatet av Högskoleprovet, men det finns ändå inga garantier på att komma in på psykologprogrammet.

    Om den situationen kommer att förändras i framtiden, vet inte vi. Socialstyrelsen svarar att de bestämmer inte över vilka kurser som ges som fristående kurser och hänvisar i detta fallet till "någon annan", i första hand till Universitets och högskolerådet. Universitets och högskoIerådet säger att högskolor och universitet kan sjäIva i hög grad bestämma över sina egna utbiIdningar.... det går "runt"... och resultatet är att det idag finns ett antal psykologer, utbildade i andra länder, som inte får jobba som psykoger i Sverige. De jobbar med annat, t.ex som Arbetsförmedlare>>, Jobbcoach>>, Rekryterare>>, Utbildningsadministratör>> eller som Behandlingspedagog>>

    Om det är att arbeta som just Psykolog som du vill göra - och jobba i Sverige, då råder vi dig att i första hand satsa på att försöka komma in på Psykologprogrammet i Sverige.

    Om ditt primära mål är att studera i Amsterdam, även om det medför att du inte ska kunna jobba som Psykolog i Sverige - är det i så fall en annan situation.

    Av de punkter i din fråga - där du ställer delfrågor, är det på punkt 4. som jag kan ge ett konkret svar: Här>> är direktIänt till info på CSN´s hemsida om utlandsstudier; det är CSN som bestämmer över Studiemedel. Som regel; vill CSN få veta exakt vilken utbildningen det är som du söker till och kan då svara om den är "studiemedelsberättigad".

    På de andra punkterna, så har vi inte några konkreta svar att ge, utan måste hänvisa dig till "någon annan", problemet är att vi vet inte vem "någon annan" är i fallet med studier utomlands. Det vi definitivt kan hjälpa med är hänvisningar till hemsidor som vi bedömer som pålitliga, där vi hoppas du kan hitta info som du behöver. Om du vill ha de länkarna, hör av dig igen.

    Jag förstår att det är nästan garanterat inte ett sådant svar du vill ha, men tyvärr... vi kan inte ge ett annat svar. :(

    ANNA

    Länkarna till de sidor som vi bedömer som pålitliga och relevanta till din fråga kommer här:

    http://www.studera.nu/studera-utomlands/vart-kan-jag-aka/lander-a-o/nederlanderna/

    http://zweden.nlambassade.org

    EURES-rådgivare, som är experter i och för sig på Arbetsmarknaden (och inte i förstahand studier) i Nederländerna, hittar du på den här sidan:
    https://ec.europa.eu/eures/eures-apps/um/page/public?lang=sv#/adviser/search/list

    Och så våra egna sammanställningar av info:
    http://www.fragasyv.se/info/lanksamling-utomlands

    och

    http://www.fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands

    samt

    http://www.fragasyv.se/info/studera-utomlands

    • : Mitt mål är att studera i Amsterdam, men 7 år studier låter väldigt lång tid för att bli psykolog. Jag vill gärna ha länkarna till sidorna, tack så mycket! :)
    • Jelena : Men du får ju inte jobba som PsykoIog i Sverige ju - efter studier i Amsterdam!? Vill du jobba som psykoIog i Amsterdam?
    • Anna : Jag har nu utökat mitt svar, se ovan. Hör av dig om du undrar över något mer. OBS! det kan bli svårt /och t o m omöjligt/ att få jobba som Psykolog i Sverige med utländsk utbildning.
    • : Jag hade inte tänkt att jobba som psykolog i Sverige, utan vill stanna i nederländerna. Om jag isf skulle ändra mig av någon anledning så finns det ju andra yrken man kan arbeta med i sverige som har psykolog utbildning men behöver inte vara psykolog utan kan jobba med HR eller liknande. För visst går det?
    • Liselotte : Ja, det borde gå, tycker man. Det är i och för sig arbetsgivare som bestämmer och arbetsgivaren kan ibland välja någon med en utbildning som arbetsgivaren känner så väl till ... och det är svenska utbildningar som svenska arbetsgivare känner till... så det finns inga garantier. Men har man någon form av eftergymnasial utbildning, så kan man ofta få jobb inom avancerad administration, som handläggare eller annat kontorsjobb.
    Läs alla kommentarer