Daniel SYV

    Hej Mathilda,

    läkare>> är i Sverige ett legitimationsyrke. Det är SociaIstyreIsen som bedömer om utbildning är adekvat och legitimation kan utfärdas. Dessvärre lämnar inte Socialstyrelsen några "förhandsbesked", dvs det går inte att fråga om utbildning till läkare i "det och det landet" kommer att senare bli godkänd och man kan få Iegitimation.

    Många gånger går det att Komplettera sin utländska utbildning, men det kan uppstå vissa svårigheter och det kan också ta lång tid.

    Jag försöker inte övertala dig att inte läsa utomlands, men jag tycker att det är viktigt att tänka på att det behöver inte bIi så att man med utIändsk IäkarutbiIdning snabbt och Iätt får läkarlegitimation i Sverige.

    Svar på andra frågor som du ställer kan vi på Fråga SYV tyvärr inte ge. Jag beklagar detta. Önskar att vi hade några experter på studier utomands, men det har vi i dagens läge inte.

    Det vi kan göra vad det gäller information om studier utomlands är att ge hänvisningar till några hemsidor som vi tycker innehåIIer reIevant och påIitlig information och där du själv får söka vidare.

    Om du planerar läsa utomlands, kan det vara fördelaktigt att läsa IB-programmet på gymnasiet. SYV-ar anställda på IB-program är också ofta bättre insatta i villkor för studier utomlands. Läser man på IB-programmet har man personal på skolan som är van vid elever som söker studier utomlands och kan många ggr ge bra stöd och information om eftergymnasiala studier utomlands.

    Någon sammanställning på det sättet som du önskar få det - olika länder, priser, villkor mm - kan man säkert få på privata företag som riktar in sig på att hjälpa söka studier utomlands, men vi vet inte hur pålitlig den info är som de presenterar och kan därför inte rekommendera dem.

    Om du vill ha hänvisningar till sidor som vi bedömer som pålitliga - var god hör av dig igen, så får du snabblänkar.

    Ha det bäst!

    Daniel SYV

    • : Okeej tack så mycket, jag skulle gärna vilja ha sidorna!
    • Anna : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig med några länkar. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mathilda,

    de sidor om studier utomlands som vi kan rekommendera, eftersom vi bedömer att de innehåIIer relevant och pålitlig information är:
    info om studier utomlands på www.studera.nu >> - Studera.nu är svenska högskolornas gemensam hemsida;

    info på Euroguidance.se>>

    samt våra egna "sammanställningar" på följande "undersidor" till www.fragasyv.se

    länksamling om att jobba, studera och praktisera utomlands>>

    språktest inför studier utomlands>>

    tips på vad man bör tänka på när man planerar läsa utomlands>>

    Och här>> kan du gratis beställa Universitets- och högskolerådets broschyr om att studera utomlands.
    Längre ner på sidan skriver du in antal broschyrer (max 5 stycken) - i "kvadraten" och fyller i din adress och sedan trycker på längst ner på sidan.

    Och sist - tips: hör med Rotarystudent.se - som är icke-vinstdrivande organisation för språkresor och utbytesstudier. Så vitt vi vet, så förmedlar de inte studier på "ett helt program", utan max ett år utomlands, men det skadar inte att höra med dem. Kanske kan de ge några värdefulla tips i alla fall! Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig på något sätt!

    Bästa hälsningar & Lycka till!

    ANNA