Chibuzor
    Hej
    Jag ha gått runt och att tänkt att kanske Studie- och yrkesvägledarprogrammet är något för mig. Jag är behörig till Studie- och yrkesvägledarprogrammet. Men när jag titta på Antagningsstatistik, det ser ut som jag kommer att inte komma in. Ska jag prova ändå att söka?

    Mitt chans att komma in i genom folkhögskolekvoten är jätte låg. Jag fick studieomdöme 2 (2,0 av max 4,0).
    Mitt chans att komma in i genom BII-kvoten är jätte låg. Jag har 15,50 av max 22,50
    Mitt chans att komma in i genom HP-kvoten är jätte låg. Jag har 0,35 av max 2,00

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Chibuzor,

    det är helt OK att söka alla de utbildningar som man är intresserad av, även om man inte tror man kommer in.

    För det första så kan antal platser utökas ganska mycket och ganska plötsligt /exempel - på SYV-programmet i Malmö har man utökat antal platser från 72 till 130 platser "på en gång", dvs inte några i taget, utan från ett år till nästa - dubblat antal utbildningsplatser; det har hänt för ca 15 år sedan... men det är ändå bara ett exempel, men när ngt. sådant händer, vilket man ofta inte vet så mycket om på förhand, då går antagningsgräns ner ganska mycket och folk kommer in som inte trodde att de skulle komma in/. Därför tycker jag att man absolut ska söka, om man är intresserad av en viss utbildning.

    Sedan är det bra att söka flera olika alternativ - både på högskola, på yrkeshögskola, på folkhögskolor, och även söka jobb samtidigt. Söka allt överallt samtidigt och inte söka ett alternativ, invänta svar... och blir det ett Nej, då har man ingen sysselsättning och ingen inkomst. :( Inte bra att söka en sak i taget, alltså, utan sök allt överallt samtidigt och sedan om du får flera olika alternativ, kan du i så fall välja bland dem.