Henrik
    Godkväll!

    Lite sent men är inte så bråttom. Om ni inte är specialiserad på detta område förstår jag om ni inte kan ge mig ett ordentligt svar men vi testar!

    Som rubriken lyder, när jag börjar första året på Slottegymnasiet, blir mitt barnbidrag (1050kr) till studiebidrag? Får jag studiebidrag på sommarloven? Vad händer vid otillåten frånvaro? Dras något av mitt studiebidrag in?

    Vad händer om jag är sjukskriven (psykisk ohälsa) och har diagnos samt intyg av läkare/kurator/psykolog? Kan jag ha det som intyg då jag egentligen bör vara i skolan?

    Tacksam för svar, och ledsen för mina tiotusentals olika frågor.

    Godkväll! Med vänlig hälsning,

    Henrik Nguyen

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik!

    Studiebidraget från CSN>> får du tio månader om året, i juli och i augusti får man ej något studiebidrag.

    Vid olovlig frånvaro dras studiebidraget in och för att få det tillbaka måste man ha 100 procentig närvaro i en hel månad först. Max fyra timmar per månad kan man vara borta från skolan utan att bidraget dras in. Din gymnasieskola är skyldig att rapportera till CSN all olovlig frånvaro. Har man läkarintyg (från läkare eller psykolog) som sjukskriver under en viss period, är inte frånvaron olovlig, utan det är i så fall frånvaro pga sjukdom. Man får vara sjuk några dagar även utan läkarintyg, men det är dina vårdnadshavare som måste kontakta skolan och meddela att du är sjuk - redan första dagen (helst tidigt på morgonen) när du är sjuk.

    När du fyller 18 år, får du själv meddela din skola om att du är sjuk.

    Är man sjuk, då kan man inte gå i skola - det är klart.
    Om man inte är sjuk, kan också andra orsaker finnas till att man inte kan gå i skola (t.ex om man ska på gamla mormors begravning). Du meddelar din skola på förhand, uppger orsak till frånvaron - och då är inte frånvaron olovlig. Det är alltid rektor som har "sista ordet" vid bedömningen om frånvaron är olovlig eller inte.

    Läs mer om Studiehjälp på CSN´s hemsida>>
    Du kan kontakta CSN själv och ställa den här frågan eller vilka frågor du vill - på den här sidan kan du eposta CSN.

    Hälsningar

    Mikael SYV