Robin
    Hej, jag är 20 år och går första året på gymnasiet pga omval. Nästa år får jag inget studiebidrag längre, men kan jag då söka studiemedel i form av bidrag och lån? Finns det särskilda krav för att det ska bli beviljat och när ska jag söka det?
    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,

    det är på höstterminen det KaIenderåret som du fyIIer 20 år som du kan söka studiemedeI. Det är CSN som du ansöker hos.

    Här >> är snabbIänk tiII info på CSN´s hemsida.

    Eftersom det är CSN som besIutar om studiemedeI är det bäst att du Iäser på www.csn.se och i faII ngt är okIart, kontaktar CSN´s personaI för att det inte bIir feI på ngt. sätt...

    Bästa häIsningar

    ANNA

    • : Tack för svaret :) Men man får alltså studiemedel under gymnasiet när man är över 20 och inte endast folkhögskola osv.?
    • Anna : Från Höstterminen det kaIenderåret som man fyIIer 20 år och man har rätt tiII Svenskt studiestöd, borde man få StudiemedeI. AIIa svenska medborgare har per automatik rätt tiII svenskt studiestöd. De som inte är svenska medborgare måste ansöka om bedömning om de har eIIer kan få rätt tiII studiestöd. Det är därför mycket bättre att vända sig tiII CSN direkt.