Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Valentina!

    Det är först om tre år som du ska söka till komvux, efter gymnasiet. På komvux är det samma kurser - Fysik 1a och 2, till exempel - som på gymnasiet, med samma innehåll och samma mål och samma betygskriterier. Det inte svårare kurser och jag skulle våga påstå att det kan vara lättare att läsa på komvux än på gymnasiet. Detta bl a för att man på komvux får välja den undervisningsformen som passar en bättre: kvällstid, flex eller distans och så finns det "vanlig" dagtid. Sedan kan man läsa på hel- eller på deltid. Man kan läsa långsamt, på t.ex 25% av studietakt.

    Sedan när man söker Läkarprogrammet på Universitetet, spelar det ingen roll - om man skaffade sig behörighet på gymnasiet eller på komvux.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare