Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan!

    man kan få jobb direkt efter gymnasiet, även om man inte gick på ett yrkesprogram och inte lärt sig ngt. yrke. Det kan bli svårt att få jobb direkt efter ett högskoleförberedande gymnasieprogram (just av den anledningen att man ej har lärt sig ngt. yrke), men det är inte omöjligt.

    Exempel på yrken som inte nödvändigtvis kräver någon form av eftergymnasial utbildning eller yrken där man kan få utbilda sig på arbetsplatsen, kommer nedan:
    Transportör>>
    Växtskötare>>
    Kaffetekniker>>
    Städare>>
    Lokalvårdare>>
    Diskare>>
    Packare>>
    Flyttarbetare>>
    Administratör>>
    Receptionist>>
    Säljare>>
    Optikerassistent>>
    Okularist>>
    Privatdetektiv>>
    Pyrotekniker>>

    Egen företagare>>

    Även som servitör/servitris>> kan man på sommaren & som Extra jobb få arbete utan någon tidigare utb. Sedan kan man få erbjudande att jobba mer och mer och på sikt även få 100%, dvs 40 tim/vecka.

    Om du hittar flera yrken där man kan få jobb direkt efter gymnasiets högskoleförberedande program, berätta det för oss. Listan ovan är givetvis inte fullständig, det är bara några exempel. Det finns säkert fler yrken där man kan få jobb direkt efter gymnasiet, även utan att man har lärt sig ngt. yrke på ett yrkesprogram.

    Jag vill också passa på och tipsa om Yrkeshögskola. Många ungdomar, när de tänker på Eftergymnasiala studier, tänker i första hand på högskola/universitet, men det finns andra platser än högskola där man kan läsa efter gymnasiet och yrkeshögskola>> är en av dem. Andra är - komvux och folkhögskolorna.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte