Slavisa
    Hej, mitt namn är Slavisa, jag är utbildad sjuksköterska från Serbien. Jag har gått SFI och SAS kurset i Helsingborg på Komvux och Folkuniversitet. Jag undrar vad jag exakt behöver för att kunna ansöka om svensk legitimation för att kunna jobba som sjuksköterska i Sverige.
    Kan ni förklara lite närmare kring SAS 1,2 och SAS A,B,C och Europaskala C1. Vilket nivå motsvarar SAS grund? behöver jag läsa SAS A+B och vad är skillnaden på SAS A,B och SAS 1,2? eller ska jag läsa kurs enligt Europaskalan, i så fall vilket nivå motsvarar det jag redan läst? Tacksam för svar. Mvh Slavisa

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Slavisa!
    Vi ställde frågan till Socialstyrelsen angående deras språkkrav och fick i mitten av juni i år svar per epost. Här http://www.fragasyv.se/info/sprakkraven-som-socialstyrelsen-staller kan du läsa det svaret.
    /alla blåa ord i texten på länken ovan är klickbara länkar/.

    Hur du ansöker om legitimation finns det info på http://www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/legitimation/utbildadiannatland/sjukskoterska

    Jag återkommer senare med ett längre svar angående olika språkkurser i svenska.
    Hälsningar
    Mikael SYV
    Ang. kurser i Svenska:_
    SAS = svenska som andraspråk
    SAS grund = svenska som andraspråk åk9 i grundskolan (dvs om du har godkänt betyg i SAS grund kan du ungefär så mycket svenska som den som slutar på grundskolan i åk9 med godkänt betyg i svenska).

    Sjuksköterska är en högskoleutbildning i Sverige. Man läser 3 år på högskola/universitet för att bli sjuksköterska, dvs man har 15 års skolgång (sammanlagt).

    I andra länder kan man bli sjuksköterska med gymnasial utbildning. Om du gick i skola kortare tid än 15 år, kommer din utbildning behöver kompletteras eller t om kan du få svar att du måste läsa om hela utbildning till sjuksköterska som är 3 år på heltid på högskola/universitet.

    Ang. språkkraven:
    SAS A, B och C är gamla kurser som numera heter SAS 1, 2 och 3.
    Nu för tiden krävs det godkänt betyg i SAS 3 för att kunna läsa på högskolenivå i Sverige.
    Innan år 2012 räckte det med SAS B (som idag heter SAS 2) men kraven höjdes år 2012 och nu måste man ha SAS 3 godkänt för att vara behörig att läsa på högskola eller universitet i Sverige.

    Om någon fortfarande är oklart, hör av dig igen.
    Hälsningar
    Mikael SYV