Milla SYV på FrågaSYV

    Det är väldigt bra att du vill lära dig mer svenska!

    om du läser på yrkesprogram på gymnasiet, läser du svenska eller svenska som andraspråk 1 och på några yrkesprogram även svenska 2, men du har alltid rätt att läsa även Sv 3.

    Vilka böcker man använder inom svenskundervisning varierar från skola till skola och från lärare till lärare.

    Det finns olika metoder inom språkundervisning och olika lärare föredrar olika metoder. Sedan är det olika sätt att lära sig på som passar olika elever, därför är det bäst att prata med just din lärare, som kommer att rekommendera de böcker och metoder som passar bäst just för dig.

    Studie- och yrkesvägledare