Jonathan
    Hej! Jag går teknikprogrammet och jag har en fråga om IV-valet. Än så länge har jag totalt 100 poäng i IV för jag läste Cad 1 & Cad 2 förra året. Detta året läser jag Engelska 7 och jag klarar inte av det. Det är väldigt mycket att göra, konstanta redovisingar och läxor; det passar inte mig.
    Du kanske redan förstår vad jag vill göra, men jag vill välja bort/"skita" i Engelska 7.

    Dock så har jag några ämnen med betyget F i!
    - F i matte 2c
    - F i Fysik 1
    - F i Kemi 1

    Min plan: Matte 2c kommer jag att klara genom en prövning i November (100%). Jag kommer att gå på en upphämtningskurs som skolan ska anordna, jag antar att jag får E eller mer i båda kurserna.

    Så nu är det bara Fysik 1 jag har F i. Anta att jag får E i Ma2c och Kemi 1.

    Min fråga: Kommer jag kunna få ut en gymnasieexamen genom att ha F i Fysik 1 och Engelska 7, får man F om man ej går till lektionerna, eller finns det något sätt man kan välja bort Engelska 7 på? Jag kommer inte gå till Engelska 7 mer i framtiden. Jag kommer heller inte välja något annat som ersätter Engelska 7.
    Vad jag vet, så krävs det inga "IV-kurser" för att få en gymnasieexamen.. Utan det krävs bara 2500p och max 250p med betyget F vilket Fysik 1 (150p) och Engelska 7 (100p) är tillsammans. Samt godkännt i Ma1c, Eng 5 och Eng 6 och Svenska 1,2,3. Vilket jag har.

    Om det inte går att välja bort Engelska 7, hur ska jag fixa detta? Att fortsätta eller ersätta Engelska 7 med något är inget val.
    Vi säger att jag skulle skolka från alla lektioner... Skulle CSN sluta ut betala studiepengar till mig? Hur mycket frånvaro krävs för att de ska sluta betala ut studiebidrag?
    Jag har ett möte med SYV på min skola inom kort, jag behöver hjälp.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,

    200 poäng IV ingår i programmets 2500 poäng. MED BARA 100 P. IV HAR MAN 2400 P.

    Ang. skoIk så är de nugällande reglerna att vid 4 timmar olovlig frånvaro per månad, dras Studiebidraget in. Sedan måste eleven ha 100% närvaro i en månad, och då kan hen nästkommande månad få tillbaka studiebidraget. Så om du har fler än 4 timmar Eng7 per månad, är "planerad skoIk" inget bra aIternativ i faII du vill ha Studiebidraget kvar.

    Ang. få F i Eng7. För att få betyg, måste läraren ha Betygsunderlag = vetskap om vad din kunskapsnivå Iigger på. Om en elev ej går på lektionerna, vet inte läraren var elevens kunskapsnivå Iigger på. Du riskerar få "streck" i stäIIet för betyget. Och på så sätt kommer du ha färre än 2500 betygsatta poäng, och inte kommer uppfyIIa kraven för Examensbevis.

    Om du får F i Fysik 1a (150 poäng) och F i Eng7 (100 poäng) - och godkända betyg i aIIa andra kurser, inkIusive GymnasieArbete, då uppfyIIer du kraven för examensbevis>>>.

    Jag förstår att du har mycket att göra. Det stäIIs höga krav på gymnasiet. Detta för att Examensbevis på gymnasiet är en sort "kvaIitetsstämpeI" och samtidigt har avsikt att förbereda inför universitetsstudier, som är ännu tuffare än studier på gymnasiet.

    Om du vill uppfylla kraven för gymnasieexamen, skulIe jag råda dig att försöka gå på lektioner i Eng7 och försöka få E i kursen. Du får 1.0 i merit för godkänt betyg in eng7. Om du inte får E i eng7, men du går på Iektionerna och försöker göra ditt bästa (under de förutsättningar som du har) - så får du i aIIa faII F-betyg. Och du mister inte heller ditt Studiebidrag.

    Du skriver inget om matte 3c. Du fick F i matte 2c. Mattekurser bygger direkt på varandra, och med F i matte 2c, finns det viss risk att du får F i matte 3c, är i aIIa faII den erfarenhet som vi på Fråga syv har. I så falII i fall du uppnår E i eng7, men F i matte 3c - då uppfyller du i så fall ändå kraven för examensbevis>>>. Och även av den anIedningen, skuIIe jag råda dig försöka kämpa med engeIskan. Ännu en anIedning att kämpa med engeIskan, är att kunskaper i engeIska är mycket bra att ha i aIIa jobb.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Du får gärna visa mitt svar till syv på din skoIa, om du viII.

    ANNA

    • : Hej igen!
    • : Jag har F i ma2c men E i matte 3c då jag gjorde en prövning. Jag måste självklart ha en gymnasieexamen, men hur gör jag detta utan att gå till Engelska 7? Skulle det fungera om jag gjorde en prövning på Engelska 7 och lämnade in ett blankt prov ( för att få F ), sedan att få E i alla andra kurser utom Fysik 1, skulle detta ge mig gymnasieexamen?
    • : Jag måste också fråga.. VAD skulle hända om jag fick E i alla kurser samt gymnasiearbetet och F i Fysik 1 och "Streck" i Engelska 7.
    • Anna : Utan att ha betyg i 2500 poäng får du Studiebevis, som inte ger Grundläggande behörighet till högskoIestudier. Studiebevis kan på komvux kompIetteras upp tiII Examensbevis. Att du "gör prövning i eng7",... det är inte så att du själv har bestämma det. Prövning under gymnasiet har eleven rätt att göra i 2 fall: OM KURSER FINNS I EIeVENS studiepIan men skoIa kan inte erbjuda undervisning i den kursen, och i andra faIIET - om du fick F i kursen. Jag vet inte om din skola är så pass tillmötesgående att de ger dig möjlighet att göra prövning i eng7. Sedan om du lämnar "tomt papper", kanske Iäraren anser att betygsunderläg ej finns och du får inte ngt. betyg. Om du t.ex gör prövning i eng 7 i mitten av oktober och får betyg, läser du under resten av året på Deltid. Vid deltidsstudier har en gymnasieelev ej rätt till Studiehjälp från CSN.
    • : Jag kommer absolut inte studera mer efter gymnasiet. Vad är nack och fördelarna med att få ett Examensbevis till skillnad mot ett Studiebevis?
    • Anna : Studiebevis ger inte GrundIäggande behörighet tiII högskoIestudier. Om du inte har några pIaner på att studera efter gymnasiet, kanske det inte spelar så jättestor roll. Dock kan arbetsgivare kräva Examensbevis. Ditt studiebevis kommer troIigtvis innehåIIa nästan samma som examensbevis, men det kommer att saknas "lite-lite", men med ett annat namn på dokumentet, så kanske drar arbetsgivarna "öronen" åt sig... för de orkar inte sätta sig in i innehåll i ditt Studiebevis. Examensbevis är, som sagt, som en sort kvalitetsstämpel. Det är synd om du genom att "bara" missa 100 poäng (av 2500 poäng), dvs genom att missa 4% - missar "hela grejen".
    • Anna : Om jag förstår dig rätt, tänker du söka jobb direkt efter gymnasiet. Det är inte omöjligt, men inte helt lätt att få jobb efter gymnasiet, när man gick på ett högskoleförberedande program.
    • : Jag får prata med SYV på mötet jag har bokat helt enkelt. Jag vill jättegärna ha Examensbevis. Kanske ska jag byta IV till något lättare?
    • Anna : Ja, fråga vilken kurs du kan ta i stället för eng7. Lycka till! :)
    Läs alla kommentarer