Marcus
    Hej!

    Jag har tappat motivationen helt i skolan och känner att jag vill ta en paus och jobba deltid istället. Jag vill även byta från mitt nuvarande högskoleförberedande gymnasium till ett yrkesgymnasium. Kan jag sluta min nuvarande skola, jobba istället och sedan söka till en yrkeslinje nästa val (i vår)? Jag går just nu i årskurs 1 på samhällsvetenskap.
    Hur fungerar det? Slutar man bara från skolan och sedan söker man med 9ans betyg igen i vår eller är det mer komplicerat?
    • Julia : Vad säger dina föräldrar? Du är inte myndig och det är dina vårdnadshavare som "skriver av" dig från skolan.
    • Liselotte : Hoppa inte av innan du har något annat bra att BYTA TILL! - är mitt råd. Prata med personal på skolan och bl a med rektor på ditt program. De är där för att hjälpa dig! Det kan finnas olika bra lösningar. Att bara "hoppa av" gymnasiet är ingen bra lösning, som du troligtvis (nästan säkert) kommer att ångra längre fram.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus!
    Du har rätt att söka till nästa år och i fall du kommer in (du konkurrerar, precis som du självs skriver i din fråga) med dina betyg från åk9 - läsa om åk1 nästa läsår.
    Att "hoppa av skolan" är det föräldrar/vårdnadshavare som gör för en icke-myndig elev. Det är de som kontaktar rektor och ber att få skriva under "utskrivningsblankett". Från den dagen du är utskriven, har du inte längre rätt till Studiebidrag från CSN.

    Vilket deltidsjobb har du fått? Jag är nyfiken? Skulle det jobbet kunna kombineras med studier på gymnasiet?

    Om dina föräldrar är "med på noterna" och du fick ett jobb - då är det väl OK att hoppa av i så fall. Skriv på anställningsavtal på jobbet först innan dina föräldrar skriver av dig från skolan - är mitt råd. Så länge du är inskriven i din gymnasieskola, har du vissa fördelar: om inte annat, kan då äta gratis lunch på skolan, har rätt att få hjälp av kurator, SYV, skolsköterska och lärarna inklusive din mentor.

    Vi på Fråga SYV tycker att det finns bättre alternativ än att bara "hoppa av" gymnasiet och vi har sammanställt det på sidan här: http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp
    och jag råder dig läsa igenom och se om något förslag skulle passa dig.

    Som sagt, vi på Fråga SYV tycker att det är bättre att gå i skola även om man känner att man lär sig för lite och inte är motiverad för att alltid lär man sig något litet i alla fall.
    Å andra sidan, om du fick jobb som inte går att kombinera med studier - och dina föräldrar/vårdnadshavare godkänner, får du i så fall hoppa av nu och söka till nästa år.

    Jag hoppas något i mitt svar hjälper dig att fatta ett bra beslut!
    Jag håller tummarna & ber dig höra av dig framöver & berätta hur det går.
    Bästa hälsningar
    ANNA