Melissa
    Hejsan!
    Just nu har jag lite svårigheter med att välja vilket program jag ska ta i och med att jag vet att jag vill jobba inom ramarna av Samhällsvetenskap men jag vill göra min högskole-/universietsutbildning utomlands.

    Eftersom jag väger mellan SA och IB undrar jag om man kan ta antagningsprovet som man behöver ta när man söker till IB och sedan tacka nej om man har kommit in om det är så att man har ändrat sig?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, Melissa

    jag förstår att du står i "valet och kvalet" mellan IB och SA.

    Du kan göra antagningsprovet till IB och sedan kan du ändra din ansökan under Omvalsperioden och välja SA i första hand, om du känner att det passar dig bättre.

    Givetvis måste dina vårdnadshavare godkänna ändring i din gymnasieansökan.

    Nu vet jag inte i vilken del av landet du bor och kan därför inte se om IB ligger på samma antagningskansliet som SA - detta skulle vara viktigt att veta för att i fall de två utbildningar hanteras av olika antagningskanslier, då kan du få plats på båda och välja sedan, men om båda utbildningar hanteras av samma antagningskansli, då blir du ANTAGEN till ett alternativ och skulle du tacka nej till en erbjuden plats, har du sedan ingen plats.

    Om vad som händer om du vill läsa på gymnasiet, men ej har någon plats - kan du läsa Här >>

    Det är ovanligt att din ansökan skulle hanteras av två olika antagningskanslier. Det händer bara om en av utbildningarna ligger långt utanför den delen av landet som du bor i. Om båda utbildningar finns i samma stad, då är det nästan garanterat en och samma antagningskansliet som hanterar båda ansökningar.

    Jag hoppas att det inte är ett för rörigt svar och att du förstår vad jag menar! :) Återkom annars igen, så ska jag försöka förklara bättre. :)

    Bästa hälsningar & lycka till med din gymnasieansökan!

    Julia Syv på Fråga SYV

    • : Hej igen!
    • : Antagningsprovet är efter omvalningsperioden, hur ska man göra då?
    • Anna : Var bor du? Detta frågar jag för att få veta vilket antagningskansli du tillhör.
    • Anna : Jag har nu också skrivit ett nytt svar till dig. :)
    • : Bor i Linköping
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Melissa!

    Även om du ändrar i din ansökan och har utbildning till vilket du behöver göra provet, som ditt andra- eller tredjehandsval, så borde du (om man tänker logiskt) få göra antagningsprovet - för att i fall du inte kommer in på ditt första val ... borde du kunna prövas på dina lägre prioriterade alternativ och för det behöver du resultat av antagningsprovet.

    Men det kan vara olika organiserat i olika delar av landet. Egentligen så borde du ta upp den frågan med SYV på din skola eller kontakta ditt antagningskansli. Rätt antagningskansli kan du hitta via www.antagningskanslier.se eller svara på frågan i vilken stad du bor, så hittar jag rätt antagningskansli åt dig.

    Sedan kan jag fråga ditt kansli hur de har tänkt i den frågan (som du ställer). Och meddela deras svar till dig. Eller så får du kontakta dem själv. Du får bestämma vad du vill göra.

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA