huntelaar
    Hejsan! jag har ett stort beslut framför mig och kan så lite om de båda yrkena.
    Jag har läst på andra sidor och så men får inte riktigt grepp på det vore tacksam om ni kunde hälpa mig?
    Jag undrar hur utbildningarna ser ut för de båda yrken. Som jag har förstått så får man sin legitimation direkt efter sin 5.5 års utbildning till tandläkare till skillnad från läkare där man ska praktisera som AT-läkare i ytterligare två år. Och hur är det med specialiseringen då för de två? finns det ngt för tandläkare eller är det bara tandläkare? För läkare vet jag att det finns massor med specialiseringar efter två år av AT-tjänstgöring. Vad är specialiseringen? ska man gå i skola i 5 år till och plugga?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    SpeciaIisering för Iäkare är friviIIigt ... man kan jobba som AIImän Iäkare också, utan att vara speciaIist.

    men om man viII pIugga tiII SpeciaIistIärare, då är det väIdigt Praktiskt pIuggande då man finns på ett sjukhus och deItar i de praktiska pacientbehandIingar. Många Iäkare väIjer att jobba 50% och gå speciaIistutbiIdning på 50%.

    ang. speciaIiseringar för tandläkare>> så finns det också ganska många, se här>> och exempeI på en SpeciaIisttandIäkare är Pedodontist>>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA