Tet
    De alternativ jag står för inför valet är teater och hum-språk. Teater är min största hobby och anledningen att jag vill välja det är för att jag vill ha roligt i tre år så jag känner mig motiverad. Men jag har ingen aning om vad jag vill jobba inom för område/bransch i framtiden och därför har folk sagt till mig och jag bör välja ett bredare program. Jag har 320 i merit så jag kan ju komma in på vilket program jag vill. Därför funderar jag på att välja hum då jag är väldigt språkintresserad också, för det programmet är väl lite bredare? Vad tycker ni jag ska prioritera?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Tet!
    Än finns det tid innan du måste bestämma dig angående val till gymnasiet.
    Utan att känna dig, kan man inte säga "välj det här, det blir bra!" - det hoppas jag du också förstår själv, eller hur?

    Till gymnasiet så söker du först Preliminärt och blir "antagen" på höstterminens betyg - vilket är en repetition inför den riktiga antagningen. Om du söker till Teater i första hand, kommer du bli kallad till auditions/uppvisningar - som oftast också ligger till grund inför antagning till "teater".
    På auditions får man betyg - och de läggs ihop med dina betygspoäng.
    Det är inte säkert du kommer in på Teater även om du har 320 betygspoäng för att juryn sätter betyg på auditions/uppvisningar och det är ganska subjektivt vad juryn tycker om din talang inom skådespeleri.

    Att du är väldigt språkintresserad är mycket bra. Humanistiska programmet passar mycket bra i det fallet.
    Kunskaper i språk kan man sedan använda på många olika sätt:
    utbilda sig till översättare eller tolk
    till lärare i språk
    till guide
    till språkvetare (forskare inom språk) eller språkhistoriker
    och även om man har "ett vanligt jobb" så är det alltid bra att kunna flera språk.

    Mina råd till dig är
    gå på öppna hus på flera (så många du kan) olika gymnasieskolor http://www.gymnasieguiden.se/events
    besök gymnasiemässa http://www.gymnasieguiden.se/reportage/gymnasiemaessor
    Jag vet ej var du bor men om du kan besöka mässa i Älvsjön (nära Stockholm) 19-21 nov. som är den största i Sverige med ca 175 gymnasieskolor som visar upp sig, kan jag varmt rekommendera det. Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Stockholms+gymnasiemässan+i+Älvsjö+2015&program=&vocation=&variant=&county=&order=school kan du se presentationer av alla de gymnasieskolor som ställer ut på mässan i Älvsjön.

    Återkom gärna och berätta hur det går med ditt gymnasieval!
    ANNA