Anonym Kanin

    Hej! Jag undrar vart man kan lära sig om teknisk analys (TA) i Sverige (ekonomiinriktad statistik, matematik) och om det finns kurser på högskolenivå eller gymnasienivå som behandlar TA? Jag har försökt leta upp det, men hittar inget alls. Om inte TA erbjuds, finns det något liknande med inriktning mot finans? Notera att jag letar efter kurser då jag redan studerar på högskola och vill läsa dessa "som hobby", men program som kan tänkas vara inriktad mot detta ämne är också intressant att veta av.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    gymnasial nivå finns det ex. Matematik specialisering >>>, som kan läsas flera gånger och med Olika innehåll, dvs det är inte en kurs utan flera olika kurser; kanske också matematik 5 >> kan inkludera vissa moment som kan bli av intresse för dig

    och

    på högskolenivå
    kika på Masterprogram i Teknisk Matematik >>; en kurs Operationsanalys>> på LTU; >>kandidatprogram i Teknisk matematik på Mälardalens högskola.

    Annars är ju bra att kontakta de institutioner där "liknande" utbildningar erbjuds och fråga om de i framtiden planerar starta en kurs som just du söker eller om de känner till att den erbjuds på något annat lärosäte.

    Om det ex. så att det idag inte erbjuds, men du tycker att behovet finns att den skulle börja erbjudas - kanske kan du komma med förslag på att en sådan kurs startas upp.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA

    Hej igen,
    vi fick nu svar från en studievägledare på Chalmers som lyder (var god läs svar nedan):

    Hej,
    Du får gärna be din sökande att ta direkt kontakt med mig så kan jag förklara vidare.
    Hälsningar

    Studie- och karriärvägledare
    Study- and career guidance

    Chalmers University of Technology
    SE - 412 96 Göteborg, Sweden
    +46 (0)31 – 772 25 28
    [email protected]

    • Anonym Kanin : Till det utökade svaret: Tack, det ska jag göra! Matematisk specialisering fångade också mitt intresse, så ska kika på det också.
    SYV-besökare SYV

    Hej,

    Jag har aldrig hört ekonomi-teknisk analys i samma mening som statistik och matematik förut men jag tänker direkt på utbildning där man analyserar vår omvärld inför ekonomisk rådgivning och lobbyaktiviteter. Utbildningen heter international economics http://ju.se/studera/program/program-pa-grundniva/international-economics.html
     Kika gärna också på vilka kurser som finns på samma lärosäte, dock verkar det inte finnas ngn kurs där som direkt motsvarar dina önskemål https://ju.se/studera/kurser.html

    • Anonym Kanin : Det är klurigt det där med begrepp som inte direkt har svenska motsvarigheter, men hela områdesämnet heter Financial engineering där det ingår högre matematikkurser som exempelvis differentialekvationer samt väldigt många ekonomikurser. Idén är att få fram en ingenjör med stora kunskaper, mer än en vanlig ekonoms kunskaper, i matematik och ekonomi. Det kanske hjälper till i sökandet? Lobbyaktiviteter slår nog ganska rätt.