Iris
    Hej! Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vet varken vilket gymnasium jag ska välja eller villen linje, hjälp mig!
    Jag gillar fysik och matte, mina merit poäng är lite över 300. Jag vill gå på en skola som inte är allt för svår, men som ändå är seriös. Jag överväger mellan teknik och natur. Jag vet inte om jag orkar gå natur eftersom att det känns som att jag tar onödigt många kurser som jag inte behöver. Förresten, jag vill bli civilingenjör, men jag vill ha behörighet till så mycket som möjligt ifall jag ångrar mig. Om jag väljer tekniklinjen inr. Teknikvetenskap och väljer biologi och kemi som tillvalsämnen, har jag EXAKT samma behörighet som om jag gick natur? Kan jag sedan välja t.ex läkare eller jurist?
    Snälla svara snarast!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Iris!

    Till juristprogrammet är det lätt att bli behörig, det kan man bli på alla nationella program.

    Däremot läkarprogrammet kräver godkända betyg i de kurser som ingår i NA, natur.

    Du har rätt: om du läser Teknikvetenskap och lägger till biologi (och om du får godkänt betyg i biologi 2), blir du behörig till läkarprogrammet .

    Studie- och yrkesvägledare