Johannes
    Jag har funderat om detta i nästan två år nu.
    Jag går just nu i sjuan och har nian snart framför mig.
    Älskar bodde Teknik och Naturvetenskap, fast jag är väldigt förrvirade om vilket man ska ta. Eftersom jag vill järna bli en flyg ingenjör eller civil. Om jag tar No blir det lättare med matten och No ämmna, fast svårare med teknik`?
    Och om jag tar teknik blir inte No ämmnena svårare`?

    Tack i förhand, förlåt för min dåliga Svenska, har bara varit här i några år.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johannes, än finns det mycket gott om tid, så du behöver inte känna dig stressad över ditt gymnasieval när du går i åk 7.

    Läs så mycket svenska Du kan.

    angående teknik och naturvetenskap på gymnasiet - så läser man lika mycket matte, exakt samma kurser faktiskt...

    Ändringar i gymnasiet kan införas innan det blir dags för dig, om två år, att söka till gymnasiet ... Just nu råder jag läsa så mycket du kan i alla ämnen, i första hand i svenska och i andra hand i matematik, fysik och kemi men i andra ämnen också.

    Titta på info som finns på www.gymnasieguiden.se både om olika utbildningar och där finns det också programplan för varje program; och om gymnasieskolor ... Du kan också göra testet som finns både på gymnasieguiden och på www.framtid.se