Helena
    Min son går på Teknikprogrammet inriktning Design och produktutveckling men läser inte fysik 2 och matte 4. Kan han läsa tekniskt basår sen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,

    tekniska basår kan ha olika behörighetskrav. Det är varje högskola/universitet som bestämmer vilken behörighet de kräver. GrundLäggande behörighet och godkänt betyg i matematik 2 krävs alltid, men vilka krav för övrigt som ställs, kan variera.

    Sedan, om man är Behörig, Konkurrerar man om utbildningplats med sina gymnasiala betyg. Och vilket meritvärde man har på sina gymnasiala betyg, avgör om man kommer in eller inte.

    Eftersom det inte finns några garantier på att komma in på det tekniska basåret, rekommenderar vi att samtidigt söka också kurser på komvux.

    Ett tredje alternativ är att bedriva självstudier och göra prövningar.

    Vänligen

    Julia SYV