Evie
    Hej

    Jag har varit i USA på utbyte det här året, och ska börja i gymnasiet i höst.
    Jag funderar också på att byta språk till ett annat som jag inte hade i grundskolan, och försöker då se ifall jag kan få merit poängen på ett annat sätt, vilken kanske skulle vara enklare ifall jag blev klar med engelskan tidigare. Jag planerar att läsa engelska 7 senare under min gymnasietid. Finns det något sätt som jag kan tänta av första året av engelska och börja läsa en högre engelska kurs redan i mitt första år?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Evie,

    jag tror inte du ska kunna göra Prövning i Engelska 5, du hinner inte göra det innan du börjar på gymnasiet (för att prövningar erbjuds inte på sommarlovet). Och när du börjar på gymnasiet har du rätt att göra prövningar endast i kurser i vilka du fick F betyg i; eller om du inte får möjlighet att läsa en kurs som finns i din Individuella studieplan. Därför tror inte jag det blir möjligt för dig att göra prövning. Att "tenta av" en kurs... ? Det är mycket jobb för din gymnasieskola att förbereda en separat tenta för dig och skola måste inte göra det. Därför tror inte jag de gör det, men du kan fråga rektor på gymnasieskolan.

    Och sedan kan det bli nästa problem att när engelska 6 lektion pågår, så kanske du har någon annan obligatorisk för dig lektion - och hur ska du befinna dig på 2 olika lektioner samtidigt? Att "logistiken" funkar - vad det gäller ditt lektionsschema - är tur eller otur som kommer att avgöra. Gymnasieskola kommer inte att lägga om hela schemat pga en elev har schamat-krock /för att om de anpassar schemat för dig, kommer kanske flera andra elever få problem med sina lektions-scheman/.

    Mitt förslag är att du följer den "vanliga planeringen". På grund av att du har bra kunskaper i engelska kan du utan någon större ansträngning få A-betyg. Du har i så fall tid och ork att lägga på andra ämnen i vilka du kan få högre betyg och bättre Kunskaper! :)

    Det är mitt förslag. Du får givetvis fråga på din gymnasieskola om de har andra förslag. Du har inte rätt att kräva göra prövning eller tenta av Eng5. Rektor får bevilja dig tenta av. Dock tror inte jag hen kommer att göra det. Men fråga rektor på din blivande gymnasieskola! Lycka till! ;) Du får gärna höra av dig och berätta vad du får för svar från rektor! Vi håller tummarna! :)

    Bästa hälsningar

    ANNA