Maja
    Hej!

    Det är så att jag valde naturvetenskap på gymnasiet men det gick inte alls så bra, så nu ska jag gå om ettan, den här gången IT-vägen istället. Jag har redan sökt in på gymnasiet men det jag undrar nu är om det går att "tillgodo" sina betyg? Jag har t.ex redan betyg i engelska? Kan jag föra över det här och på det sättet slippa läsa engelska A kursen igen? tack på förhand

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maja!

    Satta betyg gäller och i fall du har godkänt /eller högre/ betyg i Engelska 5, behöver du inte läsa den kursen en gång till. Men jag tycker att du kan vinna på att göra det, dvs läsa om kursen. Du får djupare kunskaper och troligtvis också högre betyg. Om man har flera betyg i samma kurs, är det det högre betyget som gäller. Du kan alltså få möjlighet att få högre betyg i ditt examensbevis.

    Sedan antar jag att du vill ha rätt till Studiehjälp från CSN och reglerna säger att du måste läsa på heltid, i annat fall har eleven inte rätt till studiehjälpen. Så, i fall du inte läser Eng5 och inte läser någon annan kurs i stället för eng5, läser du på deltid och med det inte har rätt till studiehjälp från csn. Om din nya skola kan erbjuda dig läsa en annan kurs på de timmarna som din klass kommer att läsa eng5, kan man lösa det på så sätt och du kan då lära dig mer inom ngt annat ämne. Det får ni (du och SYV på din nya skola) titta tillsammans på... Du kan ha önskemål, men de praktiska hindren kan komma i vägen /t.ex spelar det stor roll hur schemat ser ut/.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    L.

    Liselotte