Ludmila
    Har en kollega, en annan SYV, som ska ha en temadag på skolan där hen jobbar på (gymnasiet) med temat "okonventionella eller ovanliga yrken". De vill därför, möjligtvis, hitta någon bra föreläsare som kan prata om detta. Har någon ett bra tips på detta?
    • Julia : Nämen så roligt! Temadag om "okonventionella eller ovanliga yrken"! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag skulle kontakta Arbetsförmedlingen i den staden där gymnasiet ligger och fråga om de kan skicka någon arbetsförmedlare som kan berätta om ovanliga yrken;

    ett annat tips är att fråga elever och alla personal på skolan om någon känner någon som själv har ett "ovanlig yrke" och bjuda den eller de personerna som "gästföreläsare";

    men om det inte går att hitta någon föreläsare om ovanliga yrken - skulle jag gå in på www.framtid.se och plockat fram ett antal "udda yrken" och lottat ut dem bland eleverna som får uppgift att läsa in sig på var sitt ovanligt yrke och göra en Presentation om det - i någon kreativ form (som fotoutstälning; skriva en sång om yrket; sätta ihop en dans eller skriva CV "från någon som har det ovanliga yrket") - eleverna kan kanske själv bestämma vilka yrken de ska "redovisa" och på vilket sätt. Om man samarbetar med lärare i Samhällskunskap, kanske kan de få det i uppdrag som "hemarbete" eller grupparbete inom ämnet "samhällskunskap" och de redovisningar kunde kanske också påverka betyget i samhällskunskap lite grand /i alla fall själva faktum om att man gjorde någon redovisning eller inte - så skulle man få ett litet PLUS eller ett litet "minus" till betyget i samhällskunskap... :)

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälpl!

    ANNA