Jesper
    Hej,

    Jag laste B-sprak Kurs A och Kurs B pa Gymnasiet (tog studentexamen 2000) och tolkade nuvarande regelverk for meritpoang som att dessa tva kurser tillsammans skulle ge 1.5 meritpoang.

    Jag bad aven tva SYO-konsulenter kontrollrakna min meritpoang for att se att vi alla tolkade reglerna likadant eftersom mina betyg har nagra ar pa nacken. Snopet varre nar jag idag pratade med Antagning.se och insag att jag bara fatt 0.5 poang totalt for de tva kurserna, dvs 0.25 poang vardera.

    Tolkningsproblematiken ligger i att meningen "Endast hogsta kurs raknas" saknas pa hemsidan under avdelningen for B-sprak (det star angivet for elever som last Sprak 1 och 2 lite hogra upp pa sidan). Antagning.se ber om ursakt for otydligheten och de ska ratta till misstaget infor framtiden. Tyvarr hjalper det inte mig varst mycket eftersom jag nu inte hinner gora nagot at de forlorade meritpoangen infor antagning till VT-17 da jag hade planerat att lasa Lakarprogrammet, en plan som forutsatte fulla 2.5 meritpoang. 2.0 meritpoang gor istallet att jag troligen missar intaget med 0.3 poang - hyfsat segt!

    Hursom, vad kan jag istallet gora for att hoja mitt meritvarde infor HT-17?

    -Kan jag utbyteskomplettera mina gymnasiebetyg pa komvux (via provning eller full kurs)? Jag har tre VG (kemi, Musik och Specialarbete) men jag antar att utbyteskomplettering blir svart i dessa , eller att det overhuvudtaget inte ar tillatet langre?

    Enda vagen ar darfor att forsoka forbattra meritpoangen, vilket jag forstar endast kan goras via amnena Matte, Engelska eller Moderna sprak, eftersom jag inte far rakna meritpoang for Omradeskurser lasta pa Komvux, korrekt?

    Mycket text for vad som egentligen bara var 2 fragor.

    Tack for en grym sida forresten - grymt hjalpsam!
    • : Rattelse ... jag har fatt 1.0 meritpoang totalt for de tva sprakkurserna (inte 0.5 poang totalt)
    • Anna : Tack för dina snälla ord om vår sida! Det värmer! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jesper,

    tråkigt att du missar meritpoängen som du trodde att du hade! :( Verkligen.

    Det är dock Antagning.se som bestämmer hur tolkning av reglerna görs, det är deras "räkenskaper" vad det gäller konkurrens till högskola - som gäller.

    Du skriver inget om högskoleprovet. Jag antar att du känner till möjlighet att komma in i HP-urvalsgruppen. Även om du har gjort högskoleprovet flera ggr, råder jag dig att göra HP en gång tilll!

    Sök också Alternativt Urval, som finns på Karolinska Institutet - är mitt råd.

    Ang. meritpoäng - Du borde kunna få meritpoäng för godkänt betyg i engelska 7, i matematik 5 och/eIIer för matematik Specialisering. Läs de kurser eller gör prövning i dem är mitt råd.

    Ännu en gång - väldigt tråkigt att det blev så här med dina meritpoäng. Vi hoppas du kommer in nu till våren, vi håller tummarna hårt-hårt!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej Anna,
    • : [...sorry, det dar skrevs for fort.] Tack for svaret. Jo, HP-vagen provade jag men nadde tyvarr inte anda fram. Nya tag till varen. Avseende vagen via betygen ... kan jag inte utbyteskomplettera de tre VG-betygen pa komvux?
    • : Skrev HP forsta gangen i oktober sa tyvarr var Alternativt Urval pa KI inte aktuellt den har gangen. Jag far vanta till HT-17 for att den mojligheten ska oppna sig.
    • Anna : Ang. utbyteskomplettering - som du ser så kan det bli fel. :( Antagning.se är det de som har "sista ordet". Mitt råd: ta dina betyg till SYV på komvux i din kommun och notera deras svar om utbyteskomplettering och kontrollera sedan med Antagning.se om du får rätt info från SYV på komvux i din kommun. Detta för att det inte ska bli fel igen. :( Reglerna är komplicerade. Ibland kan vissa undantag göras. Tolkningar måste också göras och det den tolkning som Antagning.se gör som gäller.
    • Anna : tabell för utbyteskomplettering finner du annars här https://www.uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/regelinfo-div/tabell-for-utbyteskomplettering-med-gy11_vux12.pdf
    • Anna : Se om de kurser (med rätt kurskod) finns i tabellen - finns de då ser du vilken ny kurs som ersätter den "gamla kursen".
    • : Tack for svaren, Anna - underlattar!
    • Daniel : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer