Rebecca

    Hej Syv,

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca!

    Jättetråkigt att du inte trivs på din utbildning.

    Vi rekommenderar normalt sett inte att hoppa av gymnasiet. Vi rekommenderar att först hitta ett annat alternativ>> - som t.ex jobb, andra studier, praktik eler ngt. annat "vettigt" att göra innan man ev "hoppar av" gymnasiet.

    Du har rätt att söka om till åk1 t o m det året du fyller 19 år. Så - sök till Dans på flera olika (många olika, alla dit du kan pendla eller flytta) gymnasier med start höste 2017. Men eftersom det kan uppstå konkurrens och ingen kan garantera att du får plats på dans, är det "dumt" att hoppa av och vara utan plats på någon utbildning. Att gå någon utbildning är bättre än att inte göra någonting. Så tycker i alla fall vi här på Fråga SYV.

    Går man i skola, lär man sig någonting i alla fall. Plus att du har rätt till Studiebidraget från CSN och gratis lunch på skolan, träffar jämnåriga och lär dig ngt. "litet" varje dag, förhoppningsvis. Vad är alternativet? Att vara hemma utan sysselsättning och utan någon som helst inkomst? :(
    Vad kommer dina föräldrar (vårdnadshavare) säga om du meddelar dem att du vill hoppa av gymnasiet? Du är inte myndig än. Det är formelt sett dina vårdnadshavare som begär rektor att "skriva av" dig från gymnasiet.

    Å andra sidan, är gymnasiet en frivillig skolform. Här krockar två principer - frivillighet i att gå på gymnasiet och att eleven som inte är myndig måste "göra som mamma-pappa säger". :)

    Jag förstår att det inte är roligt när man inte trivs.

    Mitt råd är att du söker om till åk1 - på många olika skolor och även flera olika utbildningsalternativ. Du vill gå Dans, men sök även Teater i andra hand eller försök hitta någon annan utbildning som du också tycker om.

    Dansa kan man faktiskt på en Kulturskola på kvällstid, t.ex. Gymnasieskolans Dans-inriktning på Estetiska programmet är inte det enda stället där man kan dansa.

    Nu är det 2/3 delar av läsåret kvar... och jag förstår att det känns mycket tråkigt att gå i skola när du känner att du går på "fel program". Men om du tänker så som jag föreslår - att du vet att du söker en annan utbildning till hösten och vi hoppas du kommer in, och under resten av året försöker du ändå lära dig så mycket du kan: välj de ämnena som du ändå trivs med eller känner att du måste lära dig inom - exempelvis Engelska och Svenska, Samhällskunskap och Naturkunskap. Det är alltid bra att kunna mer inom de ämnena, oavsett vad man jobbar med. Du kan också jämföra de generella programplaner på NA och på ES och välja de kurser som är "samma" i åk1 på de två programmen, och så satsar de på de kurser - så att du kan få godkända betyg i dem till sommaren. Och i andra kurser får det då "bli som det blir", kanske...

    Vad du läser nu på NA vet du redan. Här>>>> kan du se vad ma läser på estetiska programmet.

    Ang. byta nu: det är svårt att byta när 1/3 del av läsåret har gått, men inte omöjligt. Dock är du beroende av att ha tur. Ledig plats måste finnas och rektor måste anse att det finns resurser på skolan att hjälpa dig läsa ikapp i de kurser där du ligger efter. Du bör kontakta alla de skolorna dit du vill byta... och vara tålmodig och envis. Att skolorna inte svarar kan bero på olika saker. Rektorer har otroligt mycket att göra (tro mig, jag vet!!!) - rektor jobbar normalt sett 150% av heltid och får ej betalt för mer än 100%. Rektor är ytterst ansvarig för allt som händer på skolan. Det är så ofattbart mycket hen måste ha koll på! Därför hinner ofta inte rektorerna svara. Om plats finns & rektor är benägen att ta in en ny elev, då svarar hen. I annat fall - kanske tyvärr ofta... inte... för att inte lägga tid och ork (som inte finns) på att svara någon "i onödan". Det låter brutalt, men i den otroligt pressade arbetssituationen som rektorer har, känner de ofta att de "inte har råd" att lägga tid på ngt. mer än det de MÅSTE göra. Och att svara till elever som idag inte går på den utb., som rektor ansvarar för - är inte ett "måste". :( Tråkigt men så är det ... :(

    Om du skickar din förfrågan om byte till alla de gymnasieskolor dit du vill byta nu, och samtidigt söker till åk1 till hösten, och samtidigt fortsätter göra så gott du kan under resten av läsåret - då har du gjort allt som du kan göra! Och då tycker jag att du måste känna dig nöjd. Ingen kan göra det omöjliga. Ibland har man tur, och ibland otur. Frågan är vad man gör när man har drabbats av "oturen" - valde "fel utbildning" och kan inte byta?

    Mitt råd är att inte hoppa av gymnasiet innan du hittar ett annat, bättre, alternativ. Om du skulle få jobb, då kan jag tycka att du kan jobba och skaffa dig arbetslivserfarenhet i stället, vilket är ett bra alternativ. Men det är svårt att få jobb när man är 16 år och inte har ngt. yrke... utan gymnasiekompetens, utan körkort och utan tidigare arbetslivserfarenhet. Men sök jobb - i Sverige får man jobba från 13 års-åldern. Sök jobb samtidigt som du fortsätter läsa. Om du får jobb, kan du byta från studier till arbete.

    Prata med dina vårdnadshavare. Du får också gärna visa dem mitt svar.

    Återkom gärna sen och berätta hur det går! Jag lovar att hålla tummarna!

    Julia SYV