Marcus
    Hej fragasyv!

    Tar detta kort och enkelt.

    Jag har sökt till ett yrkes program, VVS fastighets programmet i den staden ja bor i. Fick hem en lapp idag där det står att ja blivit antagen till Yrkeskintroduktionsprogramet mot VVS fastighet. Om ja förstår de rätt så är yrkesintroduktion för elever som inte har godkänt i kärnämnena från grundskolan, stämmer detta? Ja har nämligen godkänt i kärnämnena men underkänt i 3 andra ämnen inte kärnämnen iof. Har dom skrivit fel på lappen? Borde ja kontakta dom? Ska gå så ja praktiserar halva min tid, och i skolan halva. Kan ja gå detta program endå fast ja har godkänt i kärnämnena? Eller är de impro? Tacksam för svar! Blev endå rätt rörigt i slutet i denna texten, ursäkta!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus,

    för att vara behörig till yrkesprogrammen behöver man godkända betyg i svenska, engelska, matematik + i 5 stycken andra (valfria) ämnen från vårterminen i åk9 i grundskolan. Har du godkänt i minst 8 ämnen, av dem sv, eng och matte? I så fall är du behörig till alla de olika yrkesprogrammen, bland annat till VVS-& Fastighetsprogrammet>>

    Att man är behörig är "första steget", för att sedan konkurrerar man om plats på utbildningen och i fall man inte kommer in (för att andra som söker samma utbildning har högre betyg) - får man inte någon plats. I så fall kan man se var lediga platser finns och välja en av de lediga platserna på ett annat program eller på samma program men på en annan gymnasieskola.

    Jag vet inte om det är "fel lapp" du fick eller om det är ngt. annat som har hänt. Kontakta dem som skickade lappen till dig och fråga varför de skickade den lappen.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Hej igen! Tack för svar! Vet inte om du missuppfattat frågan. Men jag menar yrkesintroduktionen är det den rätta ja ska gå? Har underkänt i No ämnena men icke kärnämnena! Allt annat från grundskolan har ja godkänt i, är yrkesintroduktion rätt för mig? Eller impro? Vill ju även praktisera ute. Är yrkesintroduktion för dom dom inte klarat kärnämnena?
    • Milla : Jag skriver nu ett nytt svar till dig! :)
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det finns Regler men även Undantag kan finnas! Även behöriga elever kan gå på Yrkesintroduktion eller på ett annat av de Introduktionsprogrammen. Anledning kan t.ex vara elevens hälsa, sociala situationen eller någonting annat, som gör att eleven inte vill eller inte kan gå på ett vanligt yrkesprogram.

    Vi på Fråga SYV känner inte till din situation vad det gäller din hälsa eller familjesituation. Vi kan därför inte svara på frågan vad som passar dig bäst.

    Sedan är det också så att PRO, programinriktad individuellt val>> tar in (oftast) endast i fall lediga platser finns på yrkesprogrammet.

    Som sagt, det finns reglerna men även UNDANTAG kan finnas och vad som hände i ditt fall vet inte vi här på Fråga SYV. Vi tycker därför du bör vända dig till SYV på din gamla grundskola, till gymnasieantagningen och/eller till vägledningscentrum i din kommun. Om det inte finns Vägledningscentrum i din kommun, fråga på Utbildningsförvaltningen i din kommun vem som är rätt person att få reda på vad som hände i ditt fall och vad du ska läsa på gymnasiet.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare