Matilda
    Hej, jag heter Matilda och mitt stora mål i livet är att flytta till new york och plugga där och det är därför jag har blivit intresserad av ib programmet eftersom att kurserna bara är på engelska.
    Men jag älskar också NO i skolan och vill gärna ha ett yrke där NO ämnena är en stor del av yrket, då undrar om det är bättre att välja naturvetenskapliga programmet i gymnasiet istället. Får jag lika mycket "natur kunskap" om jag väljer ib programmet och väljer de kurserna så att jag får plugga så mycket natur som jag kan än om jag väljer naturvetenskapliga programmet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,

    på IB-programmet läser man minst lika mycket inom naturvetenskapliga ämnen som på NA-programmet; ofta läser man mer och kan dessutom välja att fördjupa sig ännu mer inom alla de olika naturvetenskapliga ämnen; så du behöver inte alls vara orolig att du kommer att läsa för lite naturvetenskap på IB-programmet.

    Du kan boka provgå - "bli elev för en dag" på IB-programmet; så kan du känna på och kunna ställa frågor direkt till lärare och elever på IB-programmet.

    Se >>vilka gymnasieskolor som erbjuder IB-programmet och gå på öppna hus och/eller boka prova-på /skuggning/; glöm inte att besöka gymnasiemässan i Älvsjö 23-25 nov.

    Bästa hälsningar

    ANNA