Suhaib
    Hej !
    jag är en elev som läser på 1:a året på Naturvetenskapsprogrammet. Om en månad är det individuellt val (200 p) och man ska välja en kurs att läsa. enligt min uppfattning kan man inte välja kurser som man får meritpoäng på förrän andra på gymnasiet.
    vi har också programfördjupnings val (200 p) och inriktnings val (400 p).
    hur kan jag samla alla möjliga meritpoäng med tanke på att jag läser Franska 1 och kan inte få meritpoäng på moderna språk ?
    och om jag vill välja ämnen som jag får merit poäng på som matte 5, matte specialisering och engelska 7, under vilket val väljer jag dem ?
    Tack på förhand !

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det spelar ingen roll om det är Programfördjupning eller individuellt val, vad det gäller meritpoäng.

    eng 7 läser man efter eng 6 dvs under åk3.

    Matte 5 och matte specialisering läser man efter matte 4 dvs också under åk3

    och om du vill försöka få Merit för moderna språk, så kanske du kan läsa Franska 3 under åk 3.

    har du ngt annat modersmål än svenska? I så fall kanske det är möjligt att läsa ditt modersmål eller tenta av det som Moderna språk, tänker jag ...

    Du kan uppfylla den obligatoriska undervisningen i moderna språk genom arabiska; du kan ha modersmål i stället för Moderna språk. Du får inte meritpoäng för Modersmål men du "slipper" läsa franska ...;)

    • : Hej igen !
    • : jag har faktiskt ett annat modersmål och det är arabiskan .. jag läser den som en utökad kurs .. räknas den kursen i de genomsnittliga poängen eller inte ?
    • Mikael : Om du läser arabiska som Modersmål och Utökad kurs, då räknas inte betyget in i ditt jämförelsetal (med undantag om du t.ex kommer att söka utbildning för att bli lärare i modersmål) men om du får betyg i moderna språk (arabiska)3 får du för Godkänt betyg 0.5 i merit och betyget kommer räknas in även om det är en Utökad kurs. För Modetna språk (arabiska)4 skulle du få 1.0 i merit och betyget skulle också räknas in även om det är en utökad kurs.